لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۸

پومپئو: چین احتمالا در آبان‌ماه از موارد ابتلا به ویروس جدید خبر داشت


افسر پلیس چین در حالی که ماسک به صورت زده در نزدیکی میدان تیان‌آنمن در پکن
افسر پلیس چین در حالی که ماسک به صورت زده در نزدیکی میدان تیان‌آنمن در پکن

وزیر خارجه آمریکا بار دیگر ضمن انتقاد از نحوه اطلا‌ع‌رسانی چین در مورد شیوع ویروس کرونای جدید، این احتمال را مطرح کرده که نخستین مورد ویروس جدید به زمانی در ماه نوامبر (در حدود آبان ماه) سال پیش باز می‌گردد.

مایک پومپئو می‌گوید «به ذهنتان می‌آید که نخستین مورد شناخته‌شده توسط دولت چین شاید زمانی اوایل نوامبر باشد، ولی قطعا اواسط دسامبر [باخبر بودند]».

او افزوده است که دولت چین «به‌کندی عمل کرده تا جهان، از جمله سازمان جهانی بهداشت، را در جریان قرار دهد».

وزیر خارجه ایالات متحده خواستار دسترسی به اطلاعات بیشتر از سوی چین شده، به‌ویژه خواستار آن شده تا موارد آزمایشگاهی کروناویروس سارس-۲ از کلان‌شهر ووهان، در اختیار آمریکا قرار گیرد.

او می‌گوید مسئله شفافیت اهمیت به‌سزایی دارد، به ویژه برای درک آن‌چه در ماه‌های نوامبر، دسامبر و ژانویه رخ داده است: «پیامدهای آن هنوز هم بر زندگی‌های بسیاری در ایالات متحده، و البته در سطح جهان، دیده می‌شود».

پکن به‌تاکید مسئله فقدان شفافیت یا پنهان‌کاری را رد کرده‌است.

رویارویی لفظی بین آمریکا و چین در مواردی چنان بالا گرفته بود که رئیس‌جمهوری آمریکا ویروس کرونای جدید را ویروس چینی و مایک پومپئو آن را ویروس ووهان نامیدند. آن‌چه خود با واکنش تند جمهوری خلق روبه‌رو شده بود.

البته موضوع رویت احتمالی نخستین مورد یا موارد ویروس جدید و ناشناخته در چین در ماه نوامبر یا آبان ماه، پیشتر نیز مطرح شده بود.

«ساوث چاینا مورنینگ پست»، روزنامه معتبر هنگ‌کنگ و از نشریات مشهور در شرق آسیا، اواخر اسفند ماه گزارش داده بود به داده‌ها و اطلاعات دولتی دست یافته که حاکی‌ست نخستین مورد تائیدشده‌ی ابتلا به ویروس کرونای جدید، به احتمال زیاد به ۱۷ نوامبر-۲۶ آبان باز می‌گردد.

این روزنامه گفته بود مقام‌های چینی توانسته‌اند ۲۶۶ بیمار که در سال پیش مبتلا شده‌اند، را ردیابی کنند.

با این حال خبررسانی دولت مرکزی چین در مورد شیوع ویروس جدید و تا آن زمان مرموز، به دی ماه باز می‌گردد. مقام‌های چین در میانه دی ماه گفته بودند «۵۹ نفر» در شهر ووهان در مرکز چین به این ویروس ناشناخته مبتلا شده‌اند.

پکن هنوز واکنش رسمی به اظهارات تازه آقای پومپئو نشان نداده است. اما چاینا دیلی، روزنامه وابسته به حکومت آن، در مقاله‌ای در روز جمعه گفته واشینگتن باید به جای حمله به چین، متمرکز بر مقابله با شیوع ویروس در آمریکا بشود.

منابع: خبرگزاری فرانسه، چاینادیلی، رادیو فردا
XS
SM
MD
LG