لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۴

پومپئو: از اقدامات متحدان اروپایی خود علیه تهدیدهای ایران حمایت می‌کنیم


مایک پومپئو
مایک پومپئو

پس از آن‌که آلمان از تحویل دیپلمات ایرانی، مظنون در پرونده «توطئه برای بمب‌گذاری» در نشست مجاهدین خلق، به بلژیک خبر داد، وزیر خارجه ایالات متحده در بیانیه‌ای از اقدامات کشورهای اروپایی در جریان پرونده حمایت کرد.

مایک پومپئو، ۱۸ مهر ماه، با اشاره به تحویل اسدالله اسدی به بلژیک، او را «مقام ایرانی که در پوشش دیپلمات عمل می‌کند» نامیده، و می‌گوید «ابعاد این توطئه، که به بازداشت شماری از مظنون‌ها در سراسر اروپا انجامیده، از جمله در بلژیک، فرانسه و آلمان، یادآوری می‌کند که ایران همچنان، مهم‌ترین دولت حامی تروریسم در سراسر جهان است».

به گفته وزیر خارجه آمریکا، توطئه «بمب‌گذاری» در گردهمایی مجاهدین خلق، نشان می‌دهد که «حمایت ایران از تروریسم در اروپا نیز ادامه دارد».

آقای پومپئو افزوده است «ما از متحدان اروپایی خود در روند آشکار کردن و مقابله با تهدیدهای تروریستی مورد حمایت ایران، پشتیبانی ‌می‌کنیم. ایالات متحده به همکاری با هم‌پیمانان و شرکایش برای مقابله با تهدیدهای ناشی از حکومت ایران ادامه می‌دهد».

آلمان روز سه‌شنبه اسدالله اسدی، یک دیپلمات ایرانی مظنون به سفارش طرح توطئه برای «بمب‌گذاری» در نشست مجاهدین خلق در پاریس، را به بلژیک تحویل داد تا در آن‌جا دادگاهی شود.

بازرسان و مقام‌های اروپایی مظنون هستند که اسدی به یک زوج ایرانی‌تبار ساکن در آنتورپ در بلژیک سفارش داده بود به این همایش در نهم تیر ماه، «حمله کنند». این زن و شوهر، در بروکسل در حالی‌که ۵۰۰ گرم ماده منفجره بسیار قوی و یک چاشنی همراه داشتند، بازداشت شده بودند. پلیس در انتقال مواد منفجره به این زوج، نیز به اسدالله اسدی مظنون است.

ایران بارها اتهام‌های وارد شده را رد کرده‌است. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه روز چهارشنبه از احضار سفیر آلمان خبر داد و گفت «مدیرکل اروپای وزارت خارجه در دیدار با سفیر آلمان به شدت نسبت به دستگیری، زندانی کردن و استرداد دیپلمات ایرانی اعتراض کرد».

ارگان خبری سازمان مجاهدین خلق، اسدالله اسدی را «رئیس ایستگاه اطلاعاتی» در سفارت ایران در وین نامیده و می‌گوید او «دستور نهایی حمله» به گردهمایی ۹ تیر را ابلاغ کرده بود.

اما وزارت خارجه ایران می‌گوید بازداشت دیپلماتش ناشی از «توطئه ساختگی» دشمنان روابط ایران و اروپا است.

البته اتهام‌های اخیر به جمهوری اسلامی بی‌سابقه نیست و پس از انقلاب بهمن ۵۷، تهران متهم به ترور و قتل شماری از مقام‌های حکومت پیشین و مخالفان خود در خارج از کشور شده است.

ایالات متحده پیشتر نیز حمایت خود را از روند تحقیقات و اقدامات اروپا در مورد پرونده فعلی اعلام کرده بود.

همایش «شورای ملی مقاومت»، نهادی متشکل از سازمان مجاهدین خلق و گروه‌های همسو با آن، در در حومه پاریس برگزار شده بود و آن‌طور که سازمان مجاهدین خلق می‌گوید بیش از ۲۵ هزار نفر در آن شرکت داشتند. این همایش با حضور شماری از سیاستمداران و مقام‌های پیشین آمریکا، اروپا و چند کشور خاورمیانه برپا شد و تاکید آن نیز بر «سرنگونی» جمهوری اسلامی بود. جمهوری اسلامی همواره به برگزاری همایش‌های «مجاهدین خلق» اعتراض کرده، و آن را «دخالت آشکار» در امور داخلی خود توصیف می‌کند.

وزارت خارجه آمریکا، مهر، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG