لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۰

سخنان پومپئو درباره حضور خانواده مقام‌های ایران در آمریکا


مایک پومپئو
مایک پومپئو

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، با حضور در گفت‌وگویی که در حساب کاربری سفارت مجازی آمریکا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، به پرسشی در مورد حضور خانواده‌ها و فرزندان مقام‌های جمهوری اسلامی در ایالات متحده پاسخ گفته‌است.

این گفت‌وگو با زیرنویس فارسی در توئیتر و یوتیوب منتشر شده‌است.

وزیر خارجه ایالات متحده از جمله می‌گوید مقام‌های جمهوری اسلامی پول مردم ایران را گرفته‌اند و «بچه‌های خود را به خارج می‌فرستند تا درس بخوانند، خرید کنند، و از مزایای آزادی‌هایی که ما در ایالات متحده داریم استفاده کنند، زیرا می‌دانند کشورشان برای خودی‌هایشان به‌اندازی کافی خوب نیست».

آقای پومپئو گفته است «این موضوع برای ما هم نگران‌کننده است که آن‌ها خانواده‌هایشان را به خارج می‌فرستند؛ نگران‌کننده نه برای ما که برای ایران».

ببینید:

این ویدئو همراه با تصاویر شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی، از جمله وزیر خارجه ایران، و گروهی از کارگان معترض به وضعیت اقتصادی، تحت عنوان «پاسخ #پمپئو به پرسش کاربران این شبکه درمورد فرزندان و خانواده‌های مقامات رژیم در آمریکا» و هشتگ «#رژیم_ریاکار» منتشر شده‌است.

ببینید:

​مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز به این اظهارات آقای پومپئو واکنش نشان نداده‌اند. اما حدود یک ماه و نیم پیش محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در اظهاراتی مرتبط با همین موضوع گفته بود «فرزندان تعداد محدودی از مقامات ایرانی در آمریکا هستند که آن‌ها هم شخصا و بر اساس شرایط زندگی و کارشان این تصمیم را اتخاذ کرده‌اند».

این در حالی‌ست که برایان هوک، نماینده ویژه امور ایران در وزارت خارجه آمریکا، اعلام کرده موضوع «اخراج» فرزندان مقامات جمهوری اسلامی از این کشور تحت بررسی‌ست. او حضور اعضای خانواده مقام‌های ایرانی را «ریاکاری» توصیف کرده است.

XS
SM
MD
LG