لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۴

پومپئو: می‌خواستم بروم تهران و با ایرانیان حرف بزنم حکومت نپذیرفته‌است


مایک پومپئو (در تصویر در سن سالوادور در ۲۱ ژوئیه) در حساب کاربری خود می‌گوید حکومت ایران پیشنهاد او برای صحبت مستقیم با شهروندان را نپذیرفته است
مایک پومپئو (در تصویر در سن سالوادور در ۲۱ ژوئیه) در حساب کاربری خود می‌گوید حکومت ایران پیشنهاد او برای صحبت مستقیم با شهروندان را نپذیرفته است

وزیر خارجه ایالات متحده می‌گوید حکومت ایران پیشنهاد او برای سفر و گفت‌وگوی مستقیم با شهروندان ایران را نپذیرفته‌است. اشاره مایک پومپئو به پیشنهادی‌ست که سوم مرداد ماه مطرح کرده بود.

مایک پومپئو در حساب کاربری خود در توئیتر با انتشار ویدئویی تاکید کرده او از «گفت‌وگوی مستقیم با مردم ایران استقبال می‌کند».

وزیر خارجه آمریکا نوشته: من اخیرا پیشنهاد سفر به تهران و گفت‌وگوی مستقیم با مردم ایران را مطرح کردم. حکومت پیشنهاد مرا نپذیرفته‌است.

او در توئیت دیگری افزوده است «ما از محمد جواد ظریف که به آمریکای می‌آید و از حق آزادی بیان بهره می‌برد، نمی‌ترسیم. آیا واقعیت‌ها در مورد حکومت علی خامنه‌ای چنان بد است که او به من اجازه نمی‌‌دهد همین کار را در تهران انجام بدهم؟»

آقای پومپئو سپس پرسیده است «چه خواهد شد اگر مردم واقعیت‌ها را بشنوند، نه به‌صورت فیلتر شده و خلاصه‌شده؟»

پومپئو در این توئیت خود، هم حساب کاربری محمد جواد ظریف و هم حساب کاربری آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را مـنـشن کرده‌است.

مایک پومپئو سوم مرداد ماه در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیون بلومبرگ و در پاسخ به این پرسش که آیا حاضر است به تهران سفر کند، گفت: مطمئنا؛ اگر لازم باشد، با کمال میل (به ایران) خواهم رفت.

او گفته بود «من از فرصت صحبت مستقیم با مردم ایران استقبال می‌کنم. من قبلا هم درباره این موضوع حرف زده‌ام».

وزیر خارجه دولت ترامپ در همان مصاحبه نیز به سفرهای آقای ظریف به نیویورک -به‌طور معمول برای شرکت در نشست‌های ملل متحد- و همزمان گفت‌وگوها با رسانه‌های ایالات متحده سخن گفته بود.

اظهارات آقای پومپئو در مورد «سفر به تهران» و «گفت‌وگوی مستقیم» با شهروندان، هرچند واکنش‌هایی را در پی داشت، اما با پاسخ رسمی و آشکار مقام‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی روبه‌رو نشد.

برای نمونه علی مطهری، نماینده مجلس ایران، گفته بود مصاحبه وزیر خارجه آمریکا با تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی «می‌تواند مفید باشد» اگر خبرنگاری باشد که «بتواند پاسخ حرف‌های پمپئو را هم بدهد و او را به چالش بکشد».

اندکی بعد در روز یک‌شنبه سخنگوی دولت ایران، در واکنشی که مشخص نیست به‌طور جدی بیان شده و آیا پاسخ رسمی تهران به درخواست پومپئو است یا نه، گفت مایک پومپئو می‌تواند با مرضیه هاشمی، مصاحبه کند.

مرضیه هاشمی، مجری آمریکایی‌تبار تلویزیون دولتی پرس‌تی‌وی، دی ماه سال پیش، به مدت ۱۰ روز در ایالات متحده بازداشت شد و پس از آزادی به ایران بازگشت.

پسر خانم هاشمی گفته بود مادرش به عنوان «شاهد کليدی» یک پرونده مجرمانه بازداشت شده است. دادگاه جزئیاتی از این پرونده که مجری پرس‌تی‌وی درباره آن شهادت داده، منتشر نکرده است.

مقام‌های ارشد تهران هنوز واکنشی به توئیت‌های تازه آقای پومپئو نشان نداده‌اند.

توئیتر، بلومبرگ، رادیو فردا/ت
XS
SM
MD
LG