لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۵

مذاکرات آمریکا و کره شمالی؛ سفر پومپئو به سئول و پکن


پومپئو و ژنرال وینسنت بروکس، فرمانده «نیروهای آمریکایی در کره»
پومپئو و ژنرال وینسنت بروکس، فرمانده «نیروهای آمریکایی در کره»

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، در سئول، با مقام‌های کره جنوبی و ژاپن، در مورد مذاکرات سران ایالات متحده و کره شمالی، گفت‌وگو کرد. او سپس در نخستین سفر خود در مقام وزیر خارجه کشورش، راهی پکن خواهد شد.

خبرگزاری دولتی کره جنوبی می‌گوید گفت‌وگوی ۲۴ خرداد ماه در سئول، میان پومپئو، تارو کونو و کانگ کیانگ‌وا، وزیران خارجه آمریکا، ژاپن و کره جنوبی، در مورد حفظ «فرصت ایجادشده از مذاکرات پیونگ‌یانگ-واشینگتن» است. وزیر خارجه ایالات متحده امروز با مون جه‌این، رئیس‌جمهوری کره جنوبی، نیز دیدار کرد.

آقای مون به خبرنگاران گفته است «تفاوت دیدگاه‌ها در مورد نتیجه مذاکرات (آمریکا و کره شمالی) زیاد است، اما مهم‌ترین واقعیت این است که کمک کرد تا تهدید جنگ اتمی و موشک‌های دوربرد، از تمام جهان، از جمله مردم آمریکا، ژاپن و چین، رفع شود».

دونالد ترامپ و کیم جونگ‌اون، رهبران آمریکا و کره شمالی، ۲۲ خرداد ماه در جریان دیداری تاریخی در سنگاپور، توافقی را امضا کردند که هدف از آن حرکت به سوی غیر اتمی‌ شدن کامل کره شمالی است.

در همان روز نیز اعلام شد وزیر خارجه دولت ترامپ برای ارائه جزئیات بیشتر در مورد این مذاکرات و گفت‌وگو در مورد آینده پیش‌رو با هم‌تایان خود در شرق آسیا دیدار خواهد کرد. پومپئو در هیئت همراه ترامپ در جریان مذاکرات بود.

آقای پومپئو به خبرنگاران گفته است که نقش او «حرکت دادن این روند رو به جلو» است؛ به این معنی که هدایت مذاکرات اتمی با کره شمالی برعهده او خواهد بود. وزیر خارجه آمریکا تاکید کرده که غیر اتمی شدن شبه‌جزیره کره، تا پایان دوره اول ریاست‌جمهوری ترامپ، به «پیشرفت چشم‌گیری» دست پیدا خواهد کرد.

خبرگزاری ژاپنی کیودو می‌گوید انتظار می‌رود وزیران خارجه ژاپن و کره جنوبی «خواستار ارائه بیشترین جزئیات ممکن از مذاکرات آمریکا و کره شمالی» شوند.

در عین حال گفته‌های آقای ترامپ در مورد توقف «بازی‌های جنگی» (War Games) در شبه‌جزیره کره، که به نظر می‌رسد به مفهوم توقف تمرین‌های نظامی و رزمایش‌های معمول میان آمریکا و کره جنوبی است، با واکنش‌های گسترده‌ای در منطقه روبه‌رو شده‌است. به گزارش رسانه‌های کره جنوبی و ژاپن، انتظار می‌رود مقام‌های آمریکایی توضیحات بیشتری در مورد این اظهارات رئیس‌جمهوری آن کشور ارائه کنند.

شماری از نشریات منطقه می‌گویند پایان دادن به رزمایش‌های مشترک آمریکا و متحدانش می‌تواند برگ برنده‌ای برای چین باشد. برای نمونه نشریه ژاپنی نیکه‌ای و نیز روزنامه هنگ‌کنگی «سوث چاینا مورنینگ پست» می‌گویند این همان طرحی‌ست که چین با حمایت روسیه ارائه کرده بود با عنوان «تعلیق در برابر تعلیق» که یعنی توقف رزمایش‌های نظامی در برابر توقف برنامه اتمی کره شمالی.

از سوی دیگر اما رئیس‌جمهوری ایالات متحده که از منتقدین هزینه‌های فراوان واشینگتن برای متحدانش است، روز چهارشنبه در حساب کاربری خود در توئیتر بار دیگر به این موضوع اشاره کرد. ترامپ می‌گوید «تا زمانی‌که دو طرف (آمریکا و کره شمالی) با حسن نیت مشغول انجام مذاکرات هستند، که هر دو طرف در حال انجان آن هستند؛ اگر ما بازی‌های جنگی را انجام ندهیم، پول زیادی را پس‌انداز می‌کنیم». رئیس‌جمهوری ایالات متحده پیشتر نیز تاکید کرده بود که مانورهای نظامی بسیار گران تمام می‌شود و «تحریک کننده» است. او در عین حال می‌گوید «هر کاری می‌کند که جهانی بهتر داشته باشیم و جان میلیون‌ها نفر حفظ شود».

مایک پومپئو پس از دیدارها در سئول، برای نخستین بار در مقام وزیر خارجه ایالات متحده، راهی پکن خواهد شد. سخنگوی وزارت خارجه چین، روز چهارشنبه سفر وزیر خارجه آمریکا را تائید کرد و افزود پومپئو قرار است در مورد مذاکرات ترامپ و کیم توضیحاتی به مقام‌ها در پکن ارائه کند.

با استفاده از گزارش‌های یون‌هاپ، کیودو، سوث چاینا مورنینگ پست، نیکه‌ای، هرالد کره|ت.ت
XS
SM
MD
LG