لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۶

ترامپ: کره شمالی را خلع سلاح خواهیم کرد


در پی دیدار با رهبر کره شمالی، دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، روز سه‌شنبه، ۲۲ خردادماه، در مصاحبه‌ای اختصاصی با صدای آمریکا تاکید کرد که کره شمالی «خلع سلاح» خواهد شد.

آقای ترامپ در مصاحبه‌ای که با گرتا ون‌ساسترن، خبرنگار شبکه خبری صدای آمریکا، در سنگاپور کرد گفت: «کره شمالی را خلع سلاح خواهیم کرد... و این روند بلافاصله آغاز خواهد شد.»

به اعتقاد رئیس جمهور آمریکا، «کیم واقعاً می‌خواهد قرارداد امضا کند، می‌خواهد کاری بکند».

او گفت: «این که چرا می‌خواهد قرارداد امضا کند به خاطر این است که ما اهل عملیم، اهل عملیم و عمل هم خواهیم کرد، فکر می‌کنم امروز سندی امضا کردیم که از هر چه دیگران فکر می‌کردند بزرگ‌تر و عالی‌تر و جامع‌تر است.»

رئیس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه در برابر دوربین‌ رسانه‌های سراسر جهان با کیم جونگ اون، رهبر جوان کره شمالی، دیدار کرد، دیداری که اغلب کارشناسان و تحلیل‌گران آن را «تاریخی» دانستند.

در شش دهه تخاصم بین آمریکا و کره شمالی رهبران دو کشور هیچ‌گاه با یکدیگر دیدار نکرده‌ بودند.

حاصل این دیدار سندی بود که در آن بر چهار نکته تاکید شده است: «تعهد دو کشور به برقراری مناسبات تازه، تلاش مشترک دو کشور برای برقراری صلح باثبات و ماندگار در شبه جزیره کره، تعهد کره شمالی به تلاش در راه غیراتمی شدن کامل این شبه جزیره، و تعهد دو کشور بهیافتن و تبادل بقایای اجساد اسرا و زندانیان جنگ کره.»

رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با صدای آمریکا تاکید کرد که نیروهای آمریکایی حاضر در کره جنوبی در این کشور «خواهند ماند».

او در عین حال همچون در نشست خبری‌اش پس از جلسه دیدار و مذاکره، تکرار کرد که با مسئله ادامه برگزاری رزمایش‌ ها با کره جنوبی موافق نیست: اول به دلیل «تحریک‌آمیز» بودن این رزمایش‌ها و دوم به دلیل هزینه بالای آنها.

او گفت: «تا زمانی که با نیت خیر در حال مذاکره هستیم مانور نظامی در کار نخواهد بود.»

دونالد ترامپ هم در نشست خبری با خبرنگاران و هم در مصاحبه‌اش با صدای آمریکا خبر داد که موضوع حقوق بشر نیز با رهبر کره شمالی مورد بحث قرار گرفته است.

او با این حال در این زمینه و در مورد اقدامات احتمالی کره شمالی برای بهبود حقوق مردم در این کشور توضیح روشنی نداد.

رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با صدای آمریکا همچنین مستقیماً خطاب به مردم کره شمالی تاکید کرد:‌ «به نظرم اتفاقات خوبی قرار است برای کره شمالی بیفتد.»

در یک سال و چند ماهی که از ریاست جمهوری دونالد ترامپ می‌گذرد، دو کشور آمریکا و کره شمالی مناسباتی پر فراز و نشیب داشتند.

در سال گذشته میلادی، کره شمالی جدی‌ترین تنش‌ها را با آمریکا داشت، تنش‌هایی که برخی از تحلیل‌گران پیام‌های توئیتری دونالد ترامپ را نیز در آن دخیل می‌دانستند.

از سوی دیگر در نتیجه آزمایش‌های موشکی کره شمالی، شورای امنیت سازمان ملل تحریم‌ها بر این کشور را تشدید کرد.

بنابراین کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد که در عرض چند ماه دو رهبر برای مذاکره با یکدیگر دیدار کنند.

مصاحبه صدای آمریکا. / ف.دو / پ.پ
XS
SM
MD
LG