لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۹

رهبر کره شمالی: آمریکا بپذیرد که ما قدرت اتمی هستیم و نه تهدید


کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در پیامی به مناسبت سال نوی میلادی گفت آمریکا باید باید واقعیت قدرت اتمی کره شمالی را بپذیرد و بداند که ما یک قدرت اتمی هستیم و نه تهدید.

رهبر کره شمالی روز دوشنبه و در پیام خود از لحن هشدار فاصله گرفت و برای مسابقات المپیک زمستانی که ماه آینده میلادی در کره جنوبی برگزار می‌شود، آرزوی موفقیت کرد. حتی کیم جونگ اون خبر داد ممکن است کره شمالی تیمی از شرکت‌کنندگان به این مسابقات اعزام کند.

کیم جونگ اون در پیامی که به سنت‌سال های قبل در روز اول سال نوی میلادی پخش شد همچنین گفت که کره شمالی در سال گذشته پیشرفتی تاریخی در توسعه برنامه اتمی خود داشته است. او خبر داد که دکمه‌ای برای شلیک سلاح اتمی روی میز خود نصب کرده است.

رهبر کره شمالی گفت: «آمریکا بداند که دکمه شلیک سلاح اتمی روی میز من است.»

کیم جونگ اون اضافه کرد: «تمامی خاک ایالات متحده آمریکا برای حمله اتمی قابل دسترسی است... آمریکا هیچ گاه نمی‌تواند جنگی را علیه من و کشورم آغاز کند.»

رهبر کره شمالی در پیام خود و به فاصله‌ای بیش از انتظار، خواهان روابط بهتر با کره جنوبی شد. او افزود که مسابقات المپیک زمستانی «پیونگ چانگ» فرصت مناسبی برای نشان دادن وضعیت ملت کره خواهد بود و آرزو کرد مسابقات با نتایج خوبی به پایان برسد.

کیم جونگ اون گفت کره شمالی و جنوبی باید به سرعت دیدار کرده و مراتب فرستادن هیاتی از کره شمالی را پیگیری کنند.

پس از پیام کیم جونگ اون، دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی اعلام کرد از پیشنهاد گفت وگو میان مقامات رسمی دو کُره برای ارسال هیئتی از کره شمالی به مسابقات المپیک، استقبال می‌کند.

دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی همچنین افزوده که میزبانی مسابقات «پیونگ چانگ» نه تنها به صلح و هماهنگی در شبه جزیره کره، که در شمال شرقی آسیا و تمامی جهان، کمک می‌کند.

کیم جونگ اون همچنین در پیام سالانه خود به دستاوردهای اقتصادی کره شمالی و نیاز به بهتر شدن استاندارد زندگی شهروندان کره شمالی اشاره کرد.

در سال گذشته میلادی، کره شمالی جدی‌ترین تنش‌ها را با آمریکا داشت. در نتیجه آزمایش‌های موشکی کره شمالی، شورای امنیت سازمان ملل تحریم‌ها بر این کشور را تشدید کرد.

کره شمالی می‌گوید تحریم‌ها و یا رزمایش‌های نظامی ایالات متحده و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن، با هدف سرنگونی رژیم حاکم، و یا نقض تمامیت ارضی آن کشور انجام می‌شوند.

واشینگتن و متحدانش می‌گویند رزمایش‌ها جنبه دفاعی دارند و برای آمادگی در برابر تهدیدهای نظامی پیونگ‌یانگ انجام می‌گیرند. وزارت خارجه آمریکا تأکید کرده که همچنان به‌دنبال یافتن راه‌حلی دیپلماتیک برای خاتمه دادن به فعالیت‌های نظامی‌هسته‌ای کره شمالی‌ است.

بر اساس گزارش‌هایی از خبرگزاری آسوشیتد پرس، رویترز؛ ک.ت./م.ا.
XS
SM
MD
LG