لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۹

توافق تیلرسون و لاوروف درباره تداوم تلاش های دیپلماتیک برای حل بحران کره شمالی


 رکس تیلرسون و سرگئی لاوروف (عکس از آرشیو)
رکس تیلرسون و سرگئی لاوروف (عکس از آرشیو)

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه ششم دی اعلام کرد که وزیران خارجه آمریکا و روسیه درباره ادامه تلاش‌های دیپلماتیک برای حل بحران هسته ای و موشکی کره شمالی توافق کردند.

به گزارش رویترز، هدر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می گوید، رکس تیلرسون و سرگئی لاوروف روز سه شنبه تلفنی گفت وگو کرده اند.

هدر نائورت در این بیانیه همچنین گفته است، دو طرف ضمن رایزنی درباره پیامدهای برنامه هسته ای کره شمالی، تأکید کردند که آمریکا و روسیه، کره شمالی را به عنوان یک «قدرت هسته ای» نمی پذیرند.

خانم نائورت اضافه کرده است، رکس تیلرسون و سرگئی لاوروف توافق کردند در راستای حل و فصل دیپلماتیک این بحران به تلاش ها برای غیر هسته‌ای کردن شبه جزیره کره ادامه دهند.

در همین حال، وزارت خارجه روسیه نیز در خصوص این گفت وگوی تلفنی اعلام کرد، سرگئی لاوروف به رکس تیلرسون گفته است که لحن تهاجمی واشینگتن و همچنین افزایش حضور نظامی در منطقه، باعث تشدید تنش در شبه‌جزیره کره شده و این امری غیر قابل قبول است.

کاخ کرملین نیز روز گذشته گفته بود که روسیه آماده است، برای کاهش تنش ها در شبه جزیره کره، بین آمریکا و کره شمالی میانجیگری کند.

شورای امنیت سازمان ملل اول دی‌ماه در واکنش به تازه‌ترین آزمایش موشکی کره شمالی، تحریم‌های جدیدی را علیه پیونگ‌یانگ تصویب کرد.

تحریم‌های روز جمعه شورای امنیت، پس از پرتاب یک موشک قاره‌پیما با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای در هفتم آذر تصویب شدند. این قطعنامه تحریمی علاوه بر آنکه واردات فرآورده‌های نفتی و صادرات برخی اقلام را با محدودیت‌های تازه روبه‌‌رو کرده است، به کارگران کره شمالی در دیگر کشورها مهلت کوتاهی برای بازگشت به کشور خود داده است. ۱۵ عضو شورای امنیت به قطعنامه تشدید تحریم‌های پیونگ یانگ رای مثبت داند.

وزارت خارجه کره شمالی در واکنش اعلام کرد که تحریم‌های شورای امنیت «تجاوز شدیدی به تمامیت ارضی، و اقدام جنگی برای نقض صلح و ثبات در شبه‌جزیره کره و منطقه» است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG