لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۸

شورای امنیت برای چهارمین بار در شش ماه گذشته تحریم‌های کره شمالی را تشدید کرد


تحریم‌های جدید شورای امنیت علیه کره شمالی به اتفاق آرا به تصویب رسیده است.
تحریم‌های جدید شورای امنیت علیه کره شمالی به اتفاق آرا به تصویب رسیده است.

شورای امنیت سازمان ملل در واکنش به آخرین آزمایش موشکی کره شمالی به اتفاق آرا تحریم‌های جدیدی را علیه این کشور اعمال کرد. تحریم‌هایی که چهارمین اقدام شورای امنیت در تشدید تحریم‌های این کشور است.

کره شمالی هفتم آذرماه، یک موشک قاره‌پیما را آزمایش کرد که به گفته پیونگ یانگ، می‌تواند سراسر خاک ایالات متحده را هدف قرار دهد و نیز دارای قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای است.

این اقدام واکنش شماری از رهبران جهان را در پس داشت و از جمله دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به خبرنگاران گفته است «فقط می‌توانم این را به شما بگویم، که ما این مسئله را حل‌‌وفصل می‌کنیم. این وضعیتی‌ست که به آن رسیدگی خواهد شد».

اکنون بر پایه گزارش آسوشیتدپرس در روز جمعه اول دی ماه، تحریم‌های جدید مصوب شورای امنیت علیه کره شمالی، علاوه بر آنکه واردات فرآورده‌های نفتی این کشور را به طور چشم‌گیر هدف گرفته، به کارگران کره شمالی که در دیگر کشورها مشغول کار هستند، فرصتی ۲۴ ماهه برای بازگشت به کشور خود می‌دهد.

این تحریم‌های همچنین تبادل محموله به مقصد کره شمالی یا از مبدأ این کشور را نیز هدف گرفته است.

با این حال آسوشیتدپرس یادآور شده که این تحریم‌ها به آن میزان که دولت دونالد ترامپ انتظار داشت سخت‌گیرانه نیست و شامل ممنوعیت صادرات نفتی یا مسدود کردن دارایی‌های دولت کره شمالی و رهبر آن کیم جونگ اون نمی‌شود.

کره شمالی از سال ۲۰۰۶ تا کنون موضوع ۱۰ بسته تحریمی سازمان ملل در ارتباط با برنامه‌های هسته‌ای و موشک‌های بالیستیک خود بوده است.

بر پایه گزارش خبرگزاری آلمان در اکتبر ۲۰۰۶، شورای امنیت پس از نخستین آزمایش اتمی کره شمالی، واردات کالاهای لوکس و نیز فن‌آوری‌های مرتبط با موشک‌های بالیستیک را ممنوع کرد و به مسدود کردن دارایی‌های افراد مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای و موشکی این کشور رأی داد.

۱۸ بعد در ماه مه سال ۲۰۰۹، پس از دومین آزمایش هسته‌ای کره شمالی شورای امنیت بار دیگر این کشور را هدف محدودیت‌های جدید قرار داد و نقل و انتقالات مالی افراد یا نهادهای مرتبط با برنامه هسته‌ای پیونگ‌یانگ را تحریم کرد.

در ژانویه ۲۰۱۳، پرتاب مجموعه‌ای از راکت‌های هسته‌ای سازمان ملل را به تشدید تحریم‌های کره شمالی، از جمله محدودیت‌های سفر و افزودن شماری دیگری از نهادهای این کشور به فهرست تحریم‌ها، رهنمون کرد.

سه سال بعد در ژانویه ۲۰۱۶، چهارمین آزمایش اتمی پیونگ‌یانگ تحریم‌های تازه‌ای را به دنبال داشت؛ از جمله تحریم تسلیحات و دیگر اقلامی که ممکن است مورد استفاده ارتش کره شمالی قرار گیرد.

در سپتامبر همان سال کره شمالی یک بمب هیدروژنی را به آزمایش گذاشت و در پس آن شورای امنیت صادرات فلزاتی چون نیکل، مس، نقره و روی را ممنوع کرد.

چهار بسته تحریمی دیگر علیه کره شمالی در سال جاری میلادی از تصویب شورای امنیت گذشته است؛ در ماه ژوئن امسال پرتاب دوباره راکت، شمار دیگری از نهادهای دولتی و مالی کره شمالی را در شمار تحریم‌های سازمان ملل قرار داد و نهایتاً بسته تحریم نیمه مرداد امسال حلقه تحریم‌ها را تنگ‌تر و تنگ‌تر کرد.

دیرتر در سپتامبر سال جاری، شهریور ماه، آزمایش یک بمب هیدروژنی که می‌تواند بر روی موشک‌های قاره‌پیما سوار شود، تحریم‌های دیگری را علیه دولت پیونگ‌یانگ به دنبال داشت، که از جمله آنها محدودیت در صادرات، مسدود شدن برخی دارایی‌ها و وضع ممنوعیت سفر بر مقام‌های رسمی این کشور بود.

در آن زمان کره شمالی این تحریم‌ها را «اقدامی جنایتکارانه و بی‌رحمانه علیه حق موجودیت شهروندان صلح‌طلب» خود توصیف کرد.

تحریم‌های جدید شورای امنیت سازمان ملل که دهمین بسته تحریمی علیه کره شمالی است، چهارمین اقدام شورای امنیت در تشدید تحریم‌های پیونگ‌یانگ در شش ماه گذشته است.

با استفاده از گزارش‌های آسوشیتدپرس، خبرگزاری آلمان، و رادیو فردا؛ م.ا.
XS
SM
MD
LG