لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۷

تحریم‌های جدید علیه کره شمالی در شورای امنیت به «رای گذاشته می شود»


مقام های کره شمالی در حال مشاهده آزمایش موشکی
مقام های کره شمالی در حال مشاهده آزمایش موشکی

وزارت خزانه داری آمریکا روز پنجشنبه تحریم هایی علیه ۹ شرکت و نهاد دولتی و سه شخص حقیقی به دلیل ارتباط با برنامه موشکی و هسته‌ای کره شمالی اعمال کرد. همچنین قرار است شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه پیش نویس تحریم‌های تازه علیه پیونگ یانگ را به رای بگذارد.

به گزارش رویترز، تحریم ها وزارت خزانه داری آمریکا علاوه بر افراد و شرکت های کره شمالی همچنین شامل دو شرکت روسی و یک شهروند این کشور نیز می شود.

وزارت خزانه داری آمریکا شرکت روسی «آردیس بیرینگز» و همچنین ایگور الکساندروویچ میچرین، مدیر این شرکت را به دلیل همکاری با برنامه موشکی کره شمالی مورد تحریم قرار داده است.

طبق این گزارش، یک شرکت روسی دیگر به نام «ایندیپندنت پترولیوم» و یک شرکت تابعه آن به دلیل فروش بیش از یک میلیون دلار نفت به کره شمالی مورد تحریم قرار گرفته اند.

به گزارش خبرگزاری اینترفاکس روسیه، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفته است،مسکو از تصمیم آمریکا برای تحریم شرکت‌ها و شهروند روسی به دلیل ارتباط با کره شمالی متعجب شده است.

ریانووستی نیز گزارش داده است که سرگئی ریابکوف تاکید کرده که روسیه آماده دست زدن به اقدامات تلافی جویانه دراین زمینه است. وی اضافه کرده است: این تحریم‌ها به تلاش‌هابرای بهبود روابط میان مسکو و واشینگتن کمک نمی کنند.

به گزارش رویترز، در حالی خبر اعمال این تحریم‌ها اعلام شده است که آمریکا و چین پیش نویس قطعنامه تحریمی تازه‌ای را روز جمعه برای تحریم تعداد بیشتری از اشخاص حقیقی و حقوقی در کره شمالی در شورای امنیت به رای می گذارند.

در همین زمینه، دیپلمات‌ها به آسوشیتدپرس گفته اند، در این پیش نویس ۱۵شهروند کره شمالی و چهار موسسه و نهاد این کشور مورد تحریم قرار می گیرند.

این گزارش می افزاید، سفر این اشخاص به خارج ممنوع می شود و اموال و دارایی‌های آنها در سراسر جهان توقیف خواهد شد.

آسوشیتدپرس می گوید، شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون شش قطعنامه تحریمی علیه کره شمالی تصویب کرده است. این در حالی است که آمریکا خواهان تحریم‌های شدیدتر علیه پیونگ یانگ است، چین خواهان گفت وگو با کره شمالی برای کاهش تنش‌ها است.

لیو جی یی، نماینده چین در سازمان ملل متحد، هفته گذشته گفته بود، ما می بایست تلاش کنیم که تنش ها را کاهش بدهیم تا بتوانیم از طریق گفت وگو برای خلع سلاح هسته‌ای تلاش کنیم.

کره شمالی طی ماه‌های اخیر با نادیده گرفتن قطعنامه‌های شورای امنیت دست به آزمایش‌های موشکی متعددی زده است.

کره شمالی که در تلاش برای تولید موشک قاره‌پیما است ، طی هفته‌های اخیر موشک‌های بالیستیک میان‌بردی را آزمایش کرده است. پیونگ یانگ از موفقیت آمیز بودن این آزمایش ها خبر داده است.

به گزارش رویترز در حالی که پیونگ‌یانگ می کوشد توانایی‌های خود برای نصب کلاهک هسته‌ای بر موشک‌های بالستیک را افزایش دهد، جامعه بین المللی و شورای امنیت سازمان ملل متحد، از کره شمالی خواسته اند انجام آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای متوقف کند.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا پیشتر کره شمالی را بزرگترین چالش جهانی خود توصیف کرده و گفته بود که احتمال درگیری با پیونگ یانگ وجود دارد.

XS
SM
MD
LG