لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۲

شورای امنیت باردیگر آزمایش موشکی کره شمالی را محکوم کرد


کره شمالی هفته گذشته یک موشک بالستیک میان بُرد موسوم به «پوک گوگ سانگ- ۲» را آزمایش کرد.
کره شمالی هفته گذشته یک موشک بالستیک میان بُرد موسوم به «پوک گوگ سانگ- ۲» را آزمایش کرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه در بیانیه ای آزمایش موشکی تازه کره شمالی را محکوم کرده است. شورای امنیت این آزمایش موشکی را «تمرد آشکار» و اقدامی «تحریک آمیز» دانسته و هشدار داده است که تحریم های تازه ای علیه پیونگ یانگ اعمال خواهد کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، این بیانیه را ۱۵ عضو شورای امنیت امضا کرده اند. این بیانیه پیش از نشست روز سه شنبه شورای امنیت در خصوص آزمایش اخیر موشکی کره شمالی صادر شده است.

طبق این گزارش، نماینده فرانسه در شورای امنیت ابراز امیدورای کرده است در نشست روز سه شنبه تحریم های شدیدتری علیه پیونگ یانگ تصویب شود.

این در حالی است که کره شمالی روز دوشنبه اعلام کرده است، به دنبال آزمایش موفق یک موشک بالیستیک میان برد، اکنون آماده است تا این نوع موشک را به صورت انبوه تولید کند. این در حالی است که آمریکا نسبت به چنین پیشرفتی ابراز تردید کرده است.

به گزارش رویترز، آمریکا آزمایش موشک بالیستیک روز یکشنبه کره شمالی را محکوم کرده است و در همین زمینه،کارشناسان موشکی آمریکا می گویند، با چند آزمایش موشکی نمی توان گفت که سوخت جامدی که در این موشک به کار رفته قابل اعتماد است.

طبق این گزارش یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش شود، نیز گفته است: آزمایش موشکی که کره شمالی روز یکشنبه انجام داد، قابلیت جدیدی را نشان نمی دهد و این موشک نمی تواند تهدیدی برای امریکا محسوب شود.

رویترز می گوید، آزمایش موشکی روز یکشنبه، دومین آزمایش موشکی طی یک هفته توسط کره شمالی بود و رییس جمهوری جدید کره جنوبی تاکید کرده است که آزمایش‌های موشکی وپیونگ یانگ چشم انداز صلح در منطقه را از بین برده است.

کره شمالی می گوید، این موشک میان برد قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارد و قادر است خاک آمریکارا هدف قرار دهد.

رویترز می گوید، کارشناسان غربی اذعان می کنند که کره شمالی توانسته است به پیشترفتی هایی در توسعه موشک بین قاره‌ای به دست آورده است.

شورای امنیت سازمان ملل پیشتر آزمایش‌های موشکی کره شمالی را محکوم کرده و از پیونگ یانگ خواسته بود این آزمایش‌ها را متوقف کند.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در واکنش به آزمایش موشکی تازه کره شمالی، به پیونگ یانگ هشدار داد که فشارها بر کره شمالی در مراحل آغازین خود است.

آقای تیلرسون تاکید کرده است: «ما در مرحله آغازین اعمال فشار اقتصادی و سیاسی بر کره شمالی قرار داریم».

وزیر خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرده است که مقام‌های کره شمالی «این پیام را درک کنند و متوجه شوند راهی که در پیش گرفته‌اند به سوی امنیت و آسایش نیست».

آمریکا برای مقابله با تهدید کره شمالی، سامانه دفاع موشکی تاد که قادر به هدف قرار دادن موشک‌های بالیستیک با برد کوتاه و متوسط است را در کره جنوبی مستقر کرده است.

XS
SM
MD
LG