لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۴

آمریکا: راه‌حل نظامی برای کره شمالی فاجعه‌بار خواهد بود


جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا می‌گوید که واشینگتن در حال همکاری با سازمان ملل ، چین، ژاپن و کره جنوبی است تا راه‌حلی برای بحران کره شمالی بیابد
جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا می‌گوید که واشینگتن در حال همکاری با سازمان ملل ، چین، ژاپن و کره جنوبی است تا راه‌حلی برای بحران کره شمالی بیابد

وزیر دفاع آمریکا با تاکید بر یافتن راه‌حل دیپلماتیک برای بحران کره شمالی گفت که راه‌حل نظامی نتایجی «فاجعه‌بار در مقیاسی باورنکردنی» خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جیمز متیس روز جمعه ۲۹ اردیبهشت در یک کنفرانس خبری با اشاره به تلاش‌های بین‌المللی برای توقف برنامه هسته‌ای و موشکی کره شمالی اظهار داشت: «ما همچنان روی این موضوع کار می‌کنیم. اگر مسئله به یک راه‌حل نظامی ختم شود، نتایجی فاجعه‌بار در مقیاسی باورنکردنی خواهد داشت.»

کره شمالی تاکنون به تمام درخواست‌ها و هشدارها برای توقف برنامه هسته‌ای و موشکی خود جواب منفی داده حتی به درخواست دولت چین که متحد اصلی آن به شمار می‌آید.

کمتر از یک هفته قبل پیونگ‌یانگ بار دیگر دست به آزمایش یک موشک بالستیک زد و مدعی شد این موشک «میان‌برد-دوربرد» بوده و قابلیت هدف‌گیری خاک ایالات متحده را دارد. کره شمالی همچنین اعلام کرده که این آزمایش با هدف سنجش توانمندی‌ استفاده از «کلاهک‌های هسته‌ای سنگین در مقیاس وسیع» انجام شده‌است.

در این حال وزیر دفاع آمریکا عنوان می‌کند که واشینگتن «در حال همکاری با سازمان ملل متحد، چین، ژاپن و کره جنوبی است تا راه‌حلی برای این موقعیت نامعمول بیابد.»

جیمز متیس همچنین با اشاره به درخواست‌های آمریکا از چین برای فشار به پیونگ‌یانگ گفت: «آنها (کره‌شمالی) گوش نمی‌دهند اما به نظر می‌رسد که اگر چین در این رابطه اقدامی کند تا حدی تاثیر خواهد داشت.»

آخرین آزمایش موشکی کره شمالی با واکنش شورای امنیت سازمان ملل متحد مواجه شد که هشدار داد آماده است تا تحریم‌ها علیه پیونگ یانگ را تشدید کند.

این دهمین آزمایش موشکی کره شمالی از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بود. کره شمالی این مدت آمریکا را به حمله پیشگیرانه اتمی تهدید کرده است.

XS
SM
MD
LG