لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۴

نگرانی روسیه و چین از وضعیت شبه جزیره کره؛‌ ترامپ خواستار تحریم شدیدتر کره شمالی شد


همزمان با درخواست دونالد ترامپ،‌رئیس جمهوری آمریکا،‌ برای اعمال تحریم های شدیدتر علیه کره شمالی، ولادیمیر پوتین و شی جن پینگ،‌ روسای جمهوری روسیه و چین،‌ بااشاره به آزمایش جدید موشکی کره شمالی از افزایش تنش در شبه جزیره کره ابراز نگرانی کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاخ سفید آمریکا در بیانیه‌ای گفت که دونالد ترامپ خواستار «تحریم‌های شدیدتری» علیه پیونگ‌یانگ شده است.

بر اساس این گزارش، آقای ترامپ با انتقاد از سیاست تحریک آمیز کره شمالی از تمام کشورها خواست تحریم ها شدیدتری را علیه آن کشور اعمال کنند.

دولت دونالد ترامپ طی ما‌ه‌های گذشته بر فشارهای خود علیه کره شمالی افزوده‌است. او بارها از پکن، مهم‌ترین متحد سیاسی کره شمالی، خواسته‌است از نفوذ خود برای توقف اقدامات پیونگ‌یانگ استفاده کند.

در این حال، به گفته دمیتری پسموف، سخنگوی ولادیمیر پوتین، روسای جمهوری روسیه و چین در دیداری در حاشیه نشستی بین المللی در پکن پس از آزمایش موشکی کره شمالی، درباره وضعیت در شبه جزیره کره تبادل نظر کردند.

آقای پسکوف گفت که آقایان پوتین و شی نگرانی خود را از افزایش تنش در این منطقه ابراز کرده اند.

موضع رهبران آمریکا، روسیه و چین پس از آن ابراز شد که سئول و واشینگتن از آزمایش موشکی تازه کره شمالی خبر دادند.

خبر آزمایش موشکی تازه از سوی خبرگزاری دولتی کره جنوبی، بامداد روز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت اعلام شد. ساعاتی پس از آن هم «ستاد فرماندهی اقیانوس آرام» ارتش آمریکا انجام این آزمایش موشکی را تایید کرد.

به گفته این ستاد، آزمایش موشکی در ساعت ۱۰:۳۰ صبح یکشنبه به ‌وقت هاوایی (نیمه‌شب تهران) انجام شد و موشک نیز در دریای ژاپن (دریای شرق) فرود آمد.

خبرگزاری دولتی کره جنوبی، یون‌هاپ، گفت که موشک اخیر ۷۰۰ کیلومتر پیموده و به نظر می‌رسد آزمایش انجام‌شده «موفقیت‌آمیز» بوده است، هرچند هنوز نوع موشک مشخص نیست.

در همین حال،‌ رسانه‌های ژاپنی به‌نقل از وزیر دفاع آن کشور می‌گویند موشک پرتاب‌شده ممکن است «نوع تازه‌ای» از موشک‌های بالستیک کره شمالی باشد.

این آزمایش موشکی چند روز پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در کره جنوبی و پیروزی مون جه‌این، نامزد حزب لیبرال آن کشور انجام شده‌است. آقای مون به‌عنوان چهره‌ای سیاسی که هوادار گشودن باب مذاکره با پیونگ‌یانگ، در کنار تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی است، شناخته می‌شود.

رئیس جمهوری جدید کره جنوبی صبح روز یکشنبه در جلسه شورای امنیت ملی این کشور شرکت و پرتاب موشک را محکوم کرد. وی گفت: «حتی اگر مذاکره با کره شمالی ممکن باشد، باید نشان دهیم این مذاکره وقتی شدنی‌ست که پیونگ‌یانگ رویکرد خود را تغییر دهد».

کره شمالی مدت‌هاست در تلاش برای انجام آزمایش موفقیت‌آمیز موشک قاره‌پیما است، آنچه قادر خواهد بود به بخش‌هایی از خاک آمریکا برسد. ایالات متحده و متحدان آن در شرق آسیا، همواره آزمایش‌های موشکی کره شمالی را محکوم کرده‌اند. این آزمایش‌ها در عین‌حال برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد انجام می‌گیرند.

در همین حال، مقام‌های کره شمالی از تحریم‌های اعمال‌شده علیه پیونگ‌یانگ و نیز سیاست‌های ایالات متحده انتقاد کرده و خواستار بازبینی در آن‌ها شده‌اند. هیئت نمایندگی کره شمالی در سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت: تحریم‌های اعمال‌شده «حق حاکمیت و حق حیات مردم» این کشور را هدف قرار داده‌است.

کره شمالی جنگ‌افزار هسته‌ای در اختیار دارد و رهبر آن کشور در چند مورد ایالات متحده و کره جنوبی را به حمله پیش‌گیرانه اتمی تهدید کرده‌است.

XS
SM
MD
LG