لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۷

آمریکا دو مقام ارشد کره شمالی را در فهرست تحریم‌ها قرار داد


وزارت خزانه‌داری آمریکا
وزارت خزانه‌داری آمریکا

آمریکا دو مقام ارشد کره شمالی را به دلیل دست داشتن در گسترش برنامه موشکی بالستیک پیونگ یانگ در فهرست تحریم‌ها قرار داد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه پنج دی‌ماه اعلام کرد: کیم جونگ سیک و ری پیونگ چول را که نقش مهمی در برنامه موشکی کره شمالی دارند، تحریم کرده است.

بر اساس اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا، کیم جونگ سیک از کسانی بوده که برنامه موشکی کره شمالی را از سوخت مایع به سوخت جامد تغییر داده است. ری پیونگ چول هم از فعالان برنامه موشکی بالستیک بین قاره‌ای این کشور است.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «وزارت خزانه‌داری دو تن از رهبران برنامه موشکی بالستیکی کره شمالی را در راستای افزایش بیشترین فشار برای انزوای کره شمالی و رسیدن به شبه جزیره عاری از سلاح اتمی، تحریم کرده است».

آقای منوچین افزود: «این اقدامات در راستای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است که روز جمعه تصویب شد و تحریم‌های سنگین‌تری علیه کره شمالی تصویب کرد».

شورای امنیت سازمان ملل اول دی‌ماه در واکنش به تازه‌ترین آزمایش موشکی کره شمالی، تحریم‌های جدیدی را علیه پیونگ‌یانگ تصویب کرد.

تحریم‌های روز جمعه شورای امنیت، پس از پرتاب یک موشک قاره‌پیما با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای در هفتم آذر تصویب شدند. قطعنامه اخیر علاوه بر آنکه واردات فرآورده‌های نفتی و صادرات برخی اقلام را با محدودیت‌های تازه روبه‌‌رو کرده است، به کارگران کره شمالی در دیگر کشورها مهلت کوتاهی برای بازگشت به کشور خود داده است. ۱۵ عضو شورای امنیت در تشدید تحریم‌های پیونگ یانگ هم‌رای بودند.

وزارت خارجه کره شمالی در بیانیه‌ای گفته‌ که تحریم‌های شورای امنیت «تجاوز شدیدی به تمامیت ارضی، و اقدام جنگی برای نقض صلح و ثبات در شبه‌جزیره کره و منطقه» است.

تنش‌ها در شبه‌جزیره کره در پی آزمایش‌های پی‌درپی موشکی و نیز آزمایش هسته‌ای تازه در کره شمالی بالا گرفته‌ است. شمار آزمایش‌های موشکی و نیز توانایی و برد این جنگ‌افزارها با روی کار آمدن کیم جونگ‌اون، به‌طور مشخصی افزایش پیدا کرده‌ است.

کره شمالی می‌گوید تحریم‌ها و یا رزمایش‌های نظامی ایالات متحده و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن، با هدف سرنگونی رژیم حاکم، و یا نقض تمامیت ارضی آن کشور انجام می‌شوند.

واشینگتن و متحدانش می‌گویند رزمایش‌ها جنبه دفاعی دارند و برای آمادگی در برابر تهدیدهای نظامی پیونگ‌یانگ انجام می‌گیرند. وزارت خارجه آمریکا تاکید کرده که همچنان به‌دنبال یافتن راه‌حلی دیپلماتیک برای خاتمه دادن به فعالیت‌های نظامی‌هسته‌ای کره شمالی‌ است.

بر اساس گزارشی‌هایی از خبرگزاری رویترز، آسوشیتدپرس و خبرگزاری فرانسه/ ک.ت/ک.ر
XS
SM
MD
LG