لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۷

کره شمالی: تحریم‌های تازه سازمان ملل به‌مانند اقدام جنگی است


کیم جونگ‌اون در وسط تصویر؛ شمار آزمایش‌های موشکی و نیز توانایی و برد این جنگ‌افزارها با روی کار آمدن او افزایش پیدا کرده‌است
کیم جونگ‌اون در وسط تصویر؛ شمار آزمایش‌های موشکی و نیز توانایی و برد این جنگ‌افزارها با روی کار آمدن او افزایش پیدا کرده‌است

کره شمالی در واکنش به تازه‌ترین تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، گفته آن را «تجاوز به تمامیت ارضی خود»، «اقدامی به‌سوی جنگ» و «ایجاد بی‌ثباتی» می‌داند. پیونگ‌یانگ تهدید کرده حامیان تحریم‌ها را تنبیه خواهد کرد.

شورای امنیت سازمان ملل، اول دی‌ماه، در واکنش به تازه‌ترین آزمایش موشکی کره شمالی، تحریم‌های جدیدی را علیه پیونگ‌یانگ تصویب کرد.

وزارت خارجه کره شمالی در بیانیه‌ای گفته‌است تحریم‌های شورای امنیت «تجاوز شدیدی به تمامیت ارضی، و اقدام جنگی برای نقض صلح و ثبات در شبه‌جزیره کره و منطقه» است.

پیونگ‌یانگ می‌گوید «اگر ایالات متحده آرزو دارد در امنیت به حیات خود ادامه دهد، باید از سیاست‌های خصمانه علیه جمهوری دمکراتیک خلق کره (کره شمالی) دست بردارد و همزیستی با کشوری مجهز به سلاح هسته‌ای را بپذیرد».

کره شمالی هشدار داده به فعالیت‌های نظامی خود، که آن‌ را «قدرت هسته‌ای بازدارنده در برابر تهدیدهای اتمی و اقدامات باج‌خواهانه آمریکا» نامیده، ادامه خواهد داد.

از سوی دیگر اما دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، دو روز پیش از این گفته بود اجماع اعضای شورای امنیت نشان می‌دهد که جهان به دنبال صلح است.

تحریم‌های روز جمعه شورای امنیت، پس از پرتاب آزمایشی یک موشک قاره‌پیما با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای در هفتم آذر ماه، تصویب شدند. قطعنامه اخیر علاوه بر آنکه واردات فرآورده‌های نفتی و صادرات برخی اقلام را با محدودیت‌های تازه روبه‌‌رو کرده، به کارگران کره شمالی در دیگر کشورها، مهلت کوتاهی برای بازگشت به کشور خود داد. ۱۵ عضو شورای امنیت، در تشدید تحریم‌ها، هم‌رای بودند.

بنا بر برآوردها ده‌ها هزار نفر از شهروندان کره شمالی، تحت برنامه‌ای سازمان‌یافته توسط دولت آن کشور، برای کار به کشورهای خارجی فرستاده می‌شوند. این کارگران باید بخش عمده‌ای از درآمد خود را به پیونگ‌یانگ بفرستند؛ آنچه خود تامین‌کننده بخش مهمی از ارز خارجی در کره شمالی‌ست.

اداره‌ای با عنوان «اتاق ۳۹» در حزب حاکم بر کره شمالی، از جمله نهادهای اصلی پیونگ‌یانگ برای نظارت بر این کارگران و یافتن راه‌‌های انتقال ارز به دولت به شمار می‌رود. رسانه‌های بین‌المللی گزارش‌هایی را در مورد فعالیت‌های مختلف این اداره مخفی منتشر کرده‌اند که علاوه بر کارگران خارجی ادعاهای دیگری را نیز در بر می‌گیرد؛ از جمله فروش فلزات گران‌بها، کنترل ده‌ها شرکت قانونی و غیرقانونی یا صادرات پارچه‌هایی که برچست «ساخت چین» دارند.

این نخستین بار نیست که کارگران کره شمالی در خارج، و یا فعالیت‌های مولد ارز برای پیونگ‌یانگ، هدف تحریم‌هایی قرار می‌گیرند.

تنش‌ها در شبه‌جزیره کره در پی آزمایش‌های پی‌درپی نظامی اخیر و نیز آزمایش هسته‌ای تازه در کره شمالی بالا گرفته‌است. شمار آزمایش‌های موشکی و نیز توانایی و برد این جنگ‌افزارها با روی کار آمدن کیم جونگ‌اون، به‌طور مشخصی افزایش پیدا کرده‌است.

کره شمالی می‌گوید تحریم‌ها و یا رزمایش‌های نظامی ایالات متحده و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن، با هدف سرنگونی رژیم حاکم، و یا نقض تمامیت ارضی آن کشور انجام می‌شوند. واشینگتن و متحدانش می‌گویند رزمایش‌ها جنبه دفاعی دارند و برای آمادگی در برابر تهدیدهای نظامی پیونگ‌یانگ انجام می‌گیرند. وزارت خارجه آمریکا تاکید کرده همچنان به‌دنبال یافتن راه‌حلی دیپلماتیک برای خاتمه دادن به فعالیت‌های نظامی‌هسته‌ای کره شمالی‌ست.

با استفاده از گزارش یون‌هاپ، رویترز، گاردین، تایمز، رادیو فردا؛ ت.ط.
XS
SM
MD
LG