لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۶

تیلرسون درباره بحران کره شمالی: همچنان به دیپلماسی امیدواریم


رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا
رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه ۲۹ آبان ماه ابراز امیدواری کرده است که بحران هسته‌ای و موشکی کره شمالی از طریق دیپلماتیک حل و فصل شود.

به گزارش آسوشیتدپرس، وزیر امور خارجه آمریکا که در کاخ سفید و ساعاتی پس از آن که دولت ترامپ کره شمالی را مجدداً در فهرست کشورهای «حامی تروریسم» قرار داد، صحبت می‌کرد، اظهار داشت که ما همچنان به دیپلماسی امیدواریم.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که شناسایی کره شمالی به عنوان کشور حامی تروریسم، اعمال جریمه‌هایی را علیه این کشور به دنبال خواهد داشت و این تصمیم بخشی از «سیاست تشدید فشار» آمریکا علیه کره شمالی است.

وزیر امور خارجه آمریکا در این رابطه تصریح کرد: آنچه که امروز رییس جمهوری در جلسه کابینه اعلام کرد، گام تازه ای از مجموعه اقداماتی برای تشدید فشار بر کره شمالی است که من آن را کمپین فشارهای مسالمت آمیز نامیده ام و رییس جمهوری هم آن را کمپین فشار حداکثری می نامد، البته هر دوی آنها یکی هستند. کره شمالی را می بایست برای اقداماتی که طی چند ماهه اخیر و تقریبا یک سال اخیر انجام داده پاسخگو کرد.

در ادامه رکس تیلرسون گفته است، فکر می‌کنم این اقدام خیلی سمبولیک و نمادین است چرا که از جهتی بار دیگر اعلام می‌کند که کره شمالی چه رژیم یاغی و سرکشی است، اما احتمالاً اثرات عملی آن محدود خواهد بود.

کره شمالی تا سال ۲۰۰۸ در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار داشت اما در آن زمان دولت جورج بوش به عنوان بخشی از توافق بر سر توقف برنامه هسته‌ای این کشور، پیونگ یانگ را از این فهرست خارج کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه به تحریم‌های گسترده شورای امنیت سازمان ملل و همچنین تحریم‌های آمریکا علیه کره شمالی اشاره کرد.

رکس تیلرسون با این حال تصریح کرده است که قرار گرفتن مجدد کره شمالی در فهرست کشورهای حامی تروریسم، برخی از «راه‌های گریز» موجود برای دور زدن تحریم‌ها توسط پیونگ یانگ را خواهد بست.

به گزارش رویترز، وزیر امور خارجه آمریکا تأکید کرده است که این اقدام در عمل باعث خواهد شد، در برخی از اقدامات اختلال ایجاد کند و طرف‌های سوم و دیگر کشورها را از همکاری با کره شمالی باز دارد. همچنین برخی از دیگر از فعالیت‌ها را که شامل تحریم‌های کنونی نمی‌شدند، تحت تأثیر قرار خواهد.

کره شمالی طی ۱۰ ماه اخیر سرعت برنامه موشکی و هسته‌ای خود را تشدید کرده و دست به آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی متعدد زده است. این کشور اخیراً ادعا کرده است که خاک آمریکا را در تیررس موشک‌هایش دارد.

این در حالی است مذاکرات بر توقف برنامه هسته‌ای کره شمالی با شکست روبه‌رو شده و سال‌ها است که این گفت‌وگو ها متوقف مانده است.

XS
SM
MD
LG