لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۲۴

دولت آمریکا کره شمالی را در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار می‌دهد


آقای ترامپ گفته است که شناسایی کره شمالی به عنوان کشور حامی تروریسم، بخشی از «سیاست تشدید فشار» آمریکا علیه این کشور است.
آقای ترامپ گفته است که شناسایی کره شمالی به عنوان کشور حامی تروریسم، بخشی از «سیاست تشدید فشار» آمریکا علیه این کشور است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روز دوشنبه اعلام کرد که ایالات متحده کره شمالی را در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار خواهد داد.

آقای ترامپ که در نشست کابینه‌اش سخت می‌گفت، در این زمینه تصریح کرد که شناسایی کره شمالی به عنوان کشور حامی تروریسم اعمال جریمه‌هایی را علیه این کشور به دنبال خواهد داشت و این تصمیم که باید مدت‌های پیش محقق می‌شد، بخشی از «سیاست تشدید فشار» آمریکا علیه کره شمالی است.

در حال حاضر ایالات متحده ایران، سودان و سوریه را به عنوان کشورهای حامی تروریسم می‌شناسد و اکنون بر پایه اعلام آقای ترامپ کره شمالی به این فهرست افزوده خواهد شد.

آقای ترامپ افزود که «کره شمالی علاوه بر تهدید جهان با انهدام هسته‌ای، به طور مکرر از اقدامات تروریستی بین‌المللی از جمله ترور افراد در خارج از مرزهایش پشتیبانی کرده است».

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش خود در این زمینه یادآور شده که شناسایی کره شمالی به عنوان کشور حامی تروریسم در چند ماه اخیر در دولت آمریکا مورد بحث و بررسی قرار داشت و برخی از مقام‌های وزارت خارجه آمریکا معتقد بوده‌اند که کره شمالی استانداردهای قانونی را برای خارج ماندن از فهرست کشورهای حامی تروریسم رعایت نمی‌کند.

این گزارش می‌افزاید که مقام‌های آمریکا قتل برادر ناتنی رهبر کره شمالی در فرودگاه مالزی در زمستان سال گذشته را به عنوان اقدامی تروریستی توصیف کرده‌اند.

آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های آمریکایی دخیل در رایزنی‌های داخلی بر سر این موضوع گفته است که شکی در این نیست که قتل برادر ناتنی رهبر کره شمالی در مالزی اقدامی تروریستی است، گرچه حقوقدانان معتقدند که باید در این مورد به بیش از یک حادثه استناد شود.

این مقام‌ها که نام‌شان به دلیل مجاز نبودن به سخن گفتن در مورد این رایزنی‌ها فاش نشده است، همچنین گفته‌اند که در این مورد که روند درمان دانشجویی آمریکایی زندانی در کره شمالی -که اخیراً پس از آزادی به دلیل جراحت‌هایش درگذشت- می‌تواند مصداق تروریسم باشد، اختلاف نظر وجود داشته است.

کره شمالی تا سال ۲۰۰۸ در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار داشت اما در آن زمان دولت جورج بوش به عنوان بخشی از توافق بر سر توقف برنامه هسته‌ای این کشور، آن را از این فهرست خارج کرد.

گفت‌وگوهای ناظر بر توقف برنامه هسته‌ای کره شمالی یک سال بعد با شکست روبه‌رو شد و از آن پس کره شمالی به پیشرفت‌هایی در برنامه هسته‌ای و موشکی‌اش دست یافت. این کشور اخیراً ادعا کرده است که تمامی خاک آمریکا را در تیررس موشک‌هایش دارد.

گزارش آسوشیتدپرس می‌گوید که دونالد ترامپ برای بازنگری در فهرست کشورهای حامی تروریسم تحت فشار قانونگذاران آمریکایی قرار داشت، گرچه نگرانی‌هایی وجود داشت که گنجاندن دوباره نام کره شمالی در این فهرست ممکن است به تشدید تنش فزاینده در شبه‌جزیره کره بینجامد.

XS
SM
MD
LG