لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۷

تاکید رئیس‌جمهوری چین بر خلع سلاح اتمی کره در دیدار با ترامپ


ترامپ و شی در پکن
ترامپ و شی در پکن

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، در جریان دیدار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در پکن، بر اقدام کشورش برای رسیدن به هدف تعیین‌شده برای خلع سلاح اتمی در شبه‌جزیره کره، از طریق گفت‌وگو، تاکید کرده‌است.

اظهارات آقای شی در حالی‌که رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در کنار او قرار داشت، ۱۸ آبان ماه و در جریان سفر ترامپ به پکن بیان شده‌است.

آقای ترامپ پیش‌تر از توکیو و سئول دیدار کرده بود و در حال انجام سفری ۱۲ روزه به کشورهای آسیایی‌ست؛ سفری که یکی از مهم‌تریم محورهای آن، بحران در شبه‌جزیره کره و آزمایش‌های نظامی و اتمی پیونگ‌یانگ است.

تلویزیون دولتی چین، سی‌سی‌تی‌وی، می‌گوید در دیدار روسای جمهوری، آقای ترامپ از آقای شی خواسته‌است برای حل بحران اتمی در شبه‌جزیره کره، «سخت» و «سریع‌تر» اقدام کند.

اسوشیتدپرس نیز می‌گوید رئیس‌جمهوری ایالات متحده خواستار افزایش فشارهای اقتصادی بر کره شمالی شده تا آن کشور «از مسیر خطرناک و عاری از حس مسئولیتی که در پیش‌گرفته، باز گردد».

دونالد ترامپ می‌گوید تمام کشورهایی که احساس مسئولیت می‌کنند باید برای جلوگیری از تامین مالی و تسلیحاتی پیونگ‌یانگ اقدام کنند. او گفته «من یک چیز را در مورد رئیس‌جمهوری شما (شی جین‌پینگ) می‌دانم. اگر او سخت کوشش کند، این اتفاق رخ خواهد داد. شکی در آن نیست».

چین مهم‌ترین حامی کره شمالی به‌شمار می‌رود و این باور عمومی، از جمله در ایالات متحده، وجود دارد که نفوذ اقتصادی چین می‌تواند به مسلح شدن بیشتر کره شمالی بیانجامد و یا برعکس، جلوی آن را بگیرد. مقام‌های چین پیش از این از باور موجود در مورد گستره نفوذ پکن بر پیونگ‌یانگ انتقاد کرده بودند.

رئیس‌جمهوری آمریکا بدون ارائه جزئیاتی گفته او و هم‌تای چینی‌اش بر این عقیده هستند که راه‌حلی برای بحران اتمی در شبه‌جزیره کره موجود است. آقای ترامپ همچنین تاکید کرده است که «از روسیه هم می‌خواهم برای حل مشکلی که بالقوه می‌تواند روند بسیار فاجعه‌باری بگیرد، کمک کند».

انتظار می‌رود ترامپ در ادامه سفر آسیایی خود، در ویتنام، با ولادیمیر پوتین دیدار و گفت‌وگو کند.

دیگر موضوع مهمی که در جریان دیدار دو رئیس‌جمهوری مطرح شده، همان‌طور که انتظار می‌رفت، روابط اقتصادی دو طرف است.

دولت آمریکا، ناخشنودی خود از کسری تراز تجاری میان دو کشور را پنهان نکرده‌است. اما ترامپ در جریان امضای قراردادهایی به مبلغ ۲۵۰ میلیارد دلار میان شرکت‌های دو طرف، گفته در مورد تراز تجاری، پکن را مقصر نمی‌داند: «در نهایت چه کسی می‌تواند کشوری دیگری را متهم کند که به خاطر منافع مردم خود، از کشوری دیگر بهره‌برداری می‌کند».

ترامپ اما از دولت‌های پیشین ایالات متحده انتقاد کرده‌است که به گفته او «اجازه داده‌اند این کسری تراز ِ از کنترل خارج شده، ایجاد شود و رشد کند».

دیدار ترامپ و شی در پکن، نزدیک به یک سال پس از پیروزی و روی کار آمدن دونالد ترامپ در ایالات متحده و دو هفته پس از ابقا و تثبیت پایه‌های قدرت شی جین‌پینگ، به‌عنوان رهبر جمهوری خلق صورت می‌گیرد.

مراسم استقبال از ترامپ در پکن، با تشریفاتی گسترده انجام شده‌است.

XS
SM
MD
LG