لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۷

فعالیت اتمی کره شمالی «در کانون» سفر دو روزه ترامپ به کره جنوبی


دونالد ترامپ در کنار مون جی‌ـ‌این
دونالد ترامپ در کنار مون جی‌ـ‌این

رئیس جمهور ایالات متحده روز سه‌شنبه، ۱۶ آبان‌ماه، در حالی پا به خاک کره جنوبی گذاشت که به گفته خود فعالیت‌های اتمی کره شمالی قرار است «در کانون» این سفر دو روزه باشد.

آن طور که خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش می‌دهد، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در ادامه سفر آسیایی خود روز سه شنبه پیامی «خوش‌بینانه» به خبرنگاران داده است.

او در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «بالاخره حل خواهد شد. چون همیشه حل شده است.»

جدا از این گفتهٔ کلی، اشارات همتای کره‌ای آقای ترامپ و همچنین، به گزارش آسوشیتدپرس، غیبت سخنان معمولا آتشینی که آقای ترامپ در صحبت از کره شمالی به کار می‌گیرد را می‌توان به نشانه آن تعبیر کرد که در این سفر آسیایی همگان به حل مسئله پیونگ یانگ امید دارند.

در چند ماه گذشته دونالد ترامپ درگیر جدالی لفظی با پیونگ یانگ شده است که هر بار تندتر شده و به آنجا رسیده است که برخی از کارشناسان و مقامات در مورد عاقبت آن هشدار دادند.

رئیس جمهور آمریکا در جریان نخستین‌ سخنرانی خود در سازمان ملل در این مقام گفت که اگر پیونگ‌یانگ از موضع فعلی خود عقب ننشیند، آمریکا چاره دیگری نخواهد داشت جز آن که «کره شمالی را به طور کامل نابود کند».

او در موردی دیگر نیز در پاسخ به پیونگ‌یانگ گفته بود که این کشور در صورت تهدید با «آتش و خشم» آمریکا روبه‌رو خواهد شد.

به هر حال در مورد این سفر حاضر مقامات دو کشور آمریکا و کره جنوبی تاکید کرده‌اند که اساس دیدار بین مقامات بلندپایه دو کشور «تاکید بر روابط نزدیک دو کشور و تعهد کره جنوبی به شراکت در امر دفاع از خود» خواهد بود.

در همین زمینه مون جی‌ـ‌این، رئیس جمهور کره جنوبی، روز سه‌شنبه ابراز امیدواری کرد که دیدار دونالد ترامپ از کشورش فرصتی باشد برای پایان دادن به «نگرانی‌هایی» که بر سر کره شمالی در منطقه ایجاد شده است.

در پی استقبال رسمی آقای مون از دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا همچنین خرید گسترده تسلیحات از آمریکا توسط سئول را ستود.

آقای ترامپ همچنین با اشاره به نشست «عالی» که در زمینه روابط تجاری دو کشور در پیش دارد ابراز امیدواری کرد که این نشست مقدمه‌ای باشد بر «ایجاد اشتغال فراوان در آمریکا».

رئیس ‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه همزمان با جلب موافقت ژاپن برای استفاده از تمام گزینه‌های پیش رو در مهار «خودسری‌های کره‌ شمالی» گفته بود که «شکیبایی تاکتیکی» در برابر این کشور به‌ پایان رسیده است.

همزمان با این سخنان، از طرح بودجه آقای ترامپ در کنگره آمریکا در واشینگتن رونمایی شد که در آن شش میلیارد دلار به امر مقابله با تهدید کره شمالی اختصاص داده شده است.

از این مقدار، چهار میلیارد دلار، به گفته آسوشیتدپرس، به «بهبود فوری دفاع موشکی برای مقابله با تهدید کره شمالی» و تعمیر ناوگان حاضر در آب‌های اقیانوس آرام اختصاص دارد.

کره ‌شمالی ضمن تهدید ژاپن، تاکنون چند موشک از فراز خاک آن کشور به سوی آب‌های اقیانوس آرام شلیک کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون تحریم‌های متعددی علیه کره‌ شمالی اعمال کرده است که تازه‌ترین آنها حدود دو ماه قبل در واکنش به ششمین آزمایش هسته‌ای و همچنین پرتاب چند موشک از خاک کره‌ شمالی وضع شد.

XS
SM
MD
LG