لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۵

ترامپ: هیچ دیکتاتوری نباید اراده آمریکا برای دفاع از آزادی را نادیده بگیرد


دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، و کیم جونگ اون،‌ رهبر کره شمالی.
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، و کیم جونگ اون،‌ رهبر کره شمالی.

دونالد ترامپ،‌رئیس جمهوری آمریکا، روز یکشنبه ۱۴ آبان، هنگام ورود به ژاپن با تشدید لحن سرسختانه‌اش در قبال کره‌شمالی ضمن تاکید بر اراده آمریکا و متحدانش در دفاع از آزادی خاطرنشان کرد که «هیچ دیکتاتوری» نباید اراده آمریکا را دست‌کم بگیرد.

آقای ترامپ که این سخنان را در میان تشویق نیروهای نظامی آمریکایی و ژاپنی در پایگاه هوایی یوکوتا،‌واقع در غرب توکیو، ابراز ذاشت، قصد دارد پس از رایزنی با شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، درباره فعالیت‌های هسته‌ای کره‌شمالی و گسترش روابط تجاری به کره‌جنوبی، چین، ویتنام و فیلیپین سفرکند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که رئیس‌جمهوری آمریکا تلاش دارد با تشکیل جبهه‌ای واحد متشکل از آمریکا، ژاپن و کره‌جنوبی علیه کره شمالی، بتواند شی‌جین‌پینگ، رهبر چین، را متقاعد کند که برای مهار پیونگ‌یانگ فعالیت بیشتری انجام دهد.

خبرگزاری رویترز هم به نقل از یکی از مشاوران ارشد رئیس‌جمهوری آمریکا نوشت که آقای ترامپ قصد دارد به رهبران آسیایی بگوید که جهان در مواجهه با بحران هسته‌ای شبه جزیر کره «وقت چندانی ندارد».

بر اساس این گزارش،‌ اقدامات اخیر کره‌شمالی از جمله پرتاب چند موشک بر فراز ژاپن و انجام ششمین و قوی‌ترین آزمایش هسته‌ای، بحرانی‌ترین چالش بین‌المللی برای رئیس جمهوری آمریکا را بغرنج‌تر کرده است.

تنش‌ها پس از مانورهای اخیر بمب‌افکن‌های راهبردی آمریکایی بر فراز کره‌جنوبی شدت بیشتری گرفت.

دونالد ترامپ پیش از ورود به توکیو، در هواپیما به خبرنگاران همراهش گفته بود به‌زودی درباره افزودن کره‌شمالی به فهرست کشورهای حامی تروریسم تصمیم‌گیری خواهد شد.

آقای ترامپ افزود که قصد دارد در خلال سفر ۱۲ روزه‌اش به آسیا با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، هم دیدار کند. این سفر در ۲۵ سال گذشته و از زمان جورج بوش پدر، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا، طولانی‌ترین سفر آسیایی‌ست که یک رئیس‌جمهوری آمریکا به آسیا انجام داده است.

بر اساس گزارش‌ها، محوری‌ترین بخش این سفر ۱۲ روزه، شرکت دونالد ترامپ در اجلاس همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه در شهر «دانانگ» ویتنام است. او قصد دارد در یک سخنرانی در حمایت از منطقه باز و آزاد هند-اقیانوس آرام در برابر «سیاست‌های توسعه‌طلبانه چین» در آن ناحیه واکنش نشان دهد.

در این میان، سفر دونالد ترامپ به کشورهای آسیایی بدون چالش نیست. خبرگزاری فرانسه از سئول، پایتخت کره‌جنوبی، گزارش داد که هزاران تن روز یکشنبه در اعتراض به بازدید آقای ترامپ از آن کشور راهپیمایی کردند و خواهان صلح شدند.

کره‌جنوبی که از متحدان کلیدی آمریکا به‌شمار می‌آید میزبان ۲۸ هزار و ۵۰۰ تن از نیروهای نظامی آمریکا در خاک خود است. با این وجود، به گزارش خبرگزاری فرانسه، بسیاری، دونالد ترامپ و کیم جونگ اون، روسای جمهوری آمریکا و کره‌شمالی، را مسئول افزایش احتمال درگیری در شبه جزیره کره می‌دانند.

سازمان‌دهندگان تظاهرات روز یکشنبه در سئول، شمار معترضان را حدود پنج هزار تن تخمین زده‌اند.

همزمان گروه دیگری از فعالان محافظه‌کار در یک گردهمایی از ورود آقای ترامپ به کره‌جنوبی استقبال کردند و از واشنگتن خواستند با استقرار تسلیحات هسته‌ای در کره‌جنوبی از آن کشور در برابر تهدیدات همسایه شمالی‌اش محافظت کند.

گرچه برخی از مشاوران ترامپ گزینه‌های نظامی آمریکا را محدود می‌دانند و بروز هرگونه درگیری مسلحانه در شبه جزیره کره را موجب بار‌آمدن تلفات بسیار می‌دانند.

خبرگزاری فرانسه نوشت که روزنامه حزب حاکم کره‌شمالی، رودونگ سینمون، با لحنی کنایه‌آمیز حضور دونالد ترامپ در منطقه را خوشامد گفته و نسبت به «اظهارات بی‌ملاحظه» رئیس جمهور «روحا بی‌ثبات» هشدار داده است.

در این میان،‌ دونالد ترامپ با قائل شدن تمایز میان حکومت و ملت کره‌شمالی، مردم آن کشور را سخت‌کوش و خونگرم توصیف کرده و نسبت به بهبود اوضاع برای همه ابراز امیدواری کرده است.

XS
SM
MD
LG