لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۲

کیم جونگ‌اون: راه مذاکره با سئول باز است؛ آمریکا در تیررس کره شمالی است


کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی
کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی

رهبر کره شمالی در پیام سال نوی میلادی، از «لزوم کاهش تنش‌های نظامی در شبه‌جزیره کره» سخن گفته‌است. او در عین حال افزوده آماده‌ی انجام حمله اتمی به آمریکا، در هر لحظه‌ای که تهدیدی احساس کند، است.

یک سال پس از شدت‌گرفتن بحران در شبه‌جزیره کره، افزایش قابل‌توجه آزمایش‌های نظامی‌هسته‌ای پیونگ‌یانگ و تهدیدهای متقابل، کیم جونگ‌اون در پیام سال نوی میلادی، خواستار کاهش تنش با همسایه جنوبی شده‌است. همزمان اما تهدید کرده که تمامی خاک ایالات متحده در تیررس موشک‌های حکومت او قرار دارد و خود او نیز آماده‌است، هر آن، دستور به حمله بدهد.

رهبر کره شمالی می‌گوید ممکن است در جریان المپیک زمستانی در کره جنوبی که دو ماه دیگر انجام می‌شود، هیئتی را برای مذاکره با سئول راهی کند.

کیم می‌گوید «هم شمال و هم جنوب باید تلاش کنند» تا از تنش‌های نظامی میان دو طرف کاسته شود.

مون جه‌این، رئیس‌جمهوری کره جنوبی، پیش‌تر گفته بود حضور کره شمالی در بازی‌های المپیک زمستانی، می‌تواند ضامن امنیت بازی‌ها باشد. او پیشنهاد داده بود تا رزمایش زمستانی کره جنوبی و ایالات متحده به تعویق بیافتد.

مقام‌های کره جنوبی هنوز به پیام سال نوی رهبر کره شمالی واکنشی نشان نداده‌اند. سال گذشته میلادی پیشنهادهایی از سوی کره جنوبی برای انجام مذاکرات دو کره مطرح شده بود، که پیونگ‌یانگ آن‌ها را نادیده گرفت.

رهبر کره شمالی در عین حال در سخنان خود تاکید کرده «تولید انبوه کلاهک‌های هسته‌ای و موشک‌های بالیستیک» از سوی حکومت او، ضروری‌ست.

شماری از تحلیل‌گران در سئول این گفته‌ها را به این شکل تعبیر می‌کنند که کره جنوبی در سال جاری با راهی ناهموار برای ایجاد توازن میان حل چالش اتمی و بهبود احتمالی روابط، روبه‌رو خواهد بود.

با وجود اظهارات کیم جونگ‌اون در مورد احتمال کاهش تنش با همسایه جنوبی، در سخنان او خطاب به ایالات متحده، پیشنهاد مشخصی برای گفت‌وگو مطرح نشده‌است.

کیم گفته «تمامی خاک آمریکا در تیررس جنگ‌افزار اتمی ما قرار دارد و کلید اتمی روی میز من آماده‌است. این یک واقعیت است؛ تهدید نیست». او سپس افزوده است «سلاح‌ها فقط در صورتی استفاده خواهند شد که امنیت ما با تهدید روبه‌رو شود».

ایالات متحده پیش از این گفته بود تمامی گزینه‌ها، از جمله گزینه‌های نظامی در برابر پیونگ‌یانگ روی میز است؛ مقام‌های آمریکایی تاکید کرده‌اند، خلع سلاح اتمی در شبه‌جزیره کره با استفاده از راه‌های دیپلماتیک و سیاسی را برتری می‌دهند.

حکومت کره شمالی در موارد مختلف تهدید کرده آماده‌است دست به حمله اتمی پیشگیرانه به آمریکا بزند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، زمانی گفته بود کره شمالی در صورت تهدید کشورش با آتش و خشم روبه‌رو می‌شود.

خبرگزاری رویترز می‌گوید آقای ترامپ اندکی قبل از آن‌که برای مراسم سال نو به استراحت‌گاه مار-ا-لاگو برود به خبرنگارانی که خواستار واکنش او شده بودند، به گفتن این جمله بسنده کرد که: «خواهیم دید». وزارت خارجه آمریکا هنوز واکنشی به پیام سال نوی کیم جونگ‌اون نشان نداده‌است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری دولتی کره جنوبی، رویترز، رادیو فردا/ ت.ت
XS
SM
MD
LG