لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۱

کره شمالی درباره سال ۲۰۱۸: انتظار نداشته باشید سیاست ما تغییر کند


کره شمالی در ماه‌های ژوئیه و نوامبر سه موشک بالستیک قاره‌پیما به طرف دریا شلیک کرد.
کره شمالی در ماه‌های ژوئیه و نوامبر سه موشک بالستیک قاره‌پیما به طرف دریا شلیک کرد.

خبرگزاری رسمی کره شمالی در گزارشی اعلام کرد که سیاست این کشور درباره برنامه هسته‌ای و آزمایش‌های موشکی‌اش به قوت خود باقی خواهد ماند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کره شمالی روز شنبه ۹ دی، گفت که «انتظار تغییر سیاست نداشته باشید».

در گزارش خبرگزاری «کی‌سی‌ان‌ای» کره شمالی که به مرور آزمایش‌های موشکی و اتمی این کشور در سال ۲۰۱۷ پرداخته، تاکید شده است: مادامی که ایالات متحده و متحدانش به «باج‌گیری و رزمایش‌های جنگی» ادامه دهند پیونگ‌یانگ از برنامه تسلیحات هسته‌ای خود دست نخواهد کشید.

کره شمالی در ماه سپتامبر دست به یک آزمایش هسته‌ای پرقدرت زد و در ماه‌های ژوئیه و نوامبر سه موشک بالستیک قاره‌پیما نیز به طرف دریا شلیک کرد.

این آزمایش‌ها موجی از خشم جهانی برانگیخت و شورای امنیت سازمان ملل در چند نوبت، تحریم‌ها علیه پیونگ یانگ را تشدید کرد.

آمریکا و کره جنوبی گفته‌اند که با کره شمالی مذاکره نخواهند کرد مگر اینکه پیونگ‌یانگ نشان دهد که حاضر به توقف برنامه موشکی و تسلیحات هسته‌ای خود است.

خبرگزاری کره شمالی در گزارش خود گفت که پیونگ‌یانگ برای «تقویت توانایی دفاعی خود و حملات پیشگیرانه با استفاده از قدرت اتمی» در برابر «تهدید اتمی، باج‌گیری و رزمایش‌های جنگی» ایالات متحده و «نیروهای مستعمره» آن گام‌هایی برداشته است.

کره شمالی غالبا از رزمایش‌های نظامی سالانه آمریکا و کره جنوبی به شدت انتقاد می‌کند، حال آنکه این کشور‌ها چنین رزمایشی را دارای ماهیت دفاعی می‌دانند.

خبرگزاری کره شمالی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، را به اتخاذ سیاست‌های خصمانه و اینکه پیونگ یانگ را با صحبت درباره حملات پیشدستانه تهدید می‌کند،‌ متهم کرد.

در این گزارش، از کره شمالی به عنوان یک «قدرت اتمی و یک نظام استراتژیک جدید غیرقابل انکار» یاد شده است.

خبرگزاری دولتی کره شمالی افزود که «انتظار تغییر در سیاست این کشور (کره شمالی) را نداشته باشید. ماهیت این نظام به عنوان یک قدرت شکست‌ناپذیر بیانگر آن است که این کشور نه زیر سلطه می‌رود و نه منکوب خواهد شد».

در این گزارش آمده است که «جمهوری دموکراتیک خلق کره به عنوان یک نظام مسوول دارنده سلاح اتمی، روند تاریخ را تنها به سوی جاده استقلال خواهد راند».

گزارش دیگر خبرگزاری رویترز حاکی است که مقام‌های گمرکی کره جنوبی روز یکشنبه ۱۰ دی، اعلام کردند که یک کشتی مشکوک به حمل نفت برای کره شمالی که با پرچم پاناما حرکت می‌کرد را توقیف کرده‌اند.

به گفته سئول، این اقدام نقض قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت سازمان ملل علیه پیونگ‌یانگ است.

مقام‌های کره جنوبی بدون اشاره به جزئیات به دلیل حساسیت مسئله، گفته‌اند که کشتی یاد شده در بندر پیونگ تائک -دانجینگ توقیف شده است.

خبرگزاری کره جنوبی در گزارش خود افزود که این کشتی قادر به حمل ۵۱۰۰ تن نفت است و عمده کارکنانش نیز اهل چین و میانمار هستند.

شورای امنیت سازمان ملل در ماه اکتبر به اتفاق آراء تحریم‌های جدیدی علیه کره شمالی وضع کرد که دسترسی این کشور به محصولات نفتی و نفت خام را محدود می‌کند.

آمریکا همچنین به شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد کرده است که ۱۰ کشتی را به خاطر انتقال کالای ممنوعه از کره شمالی در فهرست سیاه خود قرار دهد.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری رویترز/ ک.ر/ب.ک
XS
SM
MD
LG