لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۲

ترامپ، همکاری چین با کره شمالی در حوزه نفت را «ناامید کننده» خواند


دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه و در شبکه اجتماعی توئیتر، نوشت این که چین اجازه می‌دهد نفت خام به کره شمالی برسد، بسیار «ناامید کننده» است.

وی افزود چنین کاری می‌تواند دستیابی به راه حلی دوستانه برای حل بحران اتمی پیونگ یانگ را متوقف کند.

آقای ترامپ در پیام خود نوشت: «مچ خلافکار گرفته شد – خیلی ناامید کننده است که چین اجازه می‌دهد نفت خام به کره شمالی برسد. اگر چنین چیزی ادامه پیدا کند، هیچ وقت به راه حلی دوستانه برای مشکل کره شمالی نمی‌رسیم.»

پکن روز پنجشنبه و در واکنش به گزارش یک روزنامه کره جنوبی که از تلاش «غیرقانونی» چین برای همکاری با نفتکش‌های کره شمالی خبر داده بود، گفت هیچ یک از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، فروش نفت خام توسط نفتکش‌های دریایی چین به کره شمالی را تحریم نکرده است.

دولت دونالد ترامپ در آمریکا از زمان شروع به کار خود، تلاش‌های بین المللی برای افزایش تحریم‌های جهانی علیه کره شمالی را به دلیل آزمایش موشک‌های مسلح به کلاهک اتمی، تشدید کرده است.

واشینگتن معتقد است همکاری کامل چین که همسایه و اصلی‌ترین شریک تجاری کره شمالی محسوب می‌شود، برای حل این بحران ضروری است. با این حال آمریکا به کره شمالی هشدار داده تمامی اقدام‌ها از جمله اقدام نظامی، روی میز است.

شورای امنیت سازمان ملل در تازه‌ترین قطعنامه خود علیه کره شمالی که هفته گذشته و با اجماع کامل تصویب شد، فشارها بر این کشور را افزایش داده و محدودیت دسترسی کره شمالی به نفت تصفیه شده و نفت خام را بیشتر کرد.

مطابق آخرین قطعنامه شورای امنیت، صادرات نفت تصفیه شده به کره تا ۹۰ درصد باید کاهش بیابد و سقف ۵۰۰ هزار بشکه در سال برسد.

این قطعنامه که آمریکا نویسنده اولیه آن بود، همچنین سقف دستیابی کره شمالی به نفت خام را به چهار میلیون بشکه در سال رسانده و از شورای امنیت می‌خواهد اگر کره شمالی به آزمایش‌های بالستیک بین قاره‌ای ادامه داد، این محدودیت را بیشتر کند.

آمریکا همچنین از شورای امنیت خواسته ۱۰ شرکت کشتیرانی را به دلیل دور زدن تحریم‌ها و انتقال کشتی به کشتی نفت تصفیه شده به کره شمالی و همچنین انتقال ذغال سنگ از کره شمالی، در فهرست سیاه قرار دهد.

چین و روسیه درخواست مهلت کرده‌اند که این پیشنهاد آمریکا را بررسی کنند.

در سپتامبر (شهریور) سال جاری، شورای امنیت سقف دو میلیون بشکه در سال برای صادرات نفت تصفیه شده و محصولات نفتی به کره شمالی را در نظر گرفت.

به رغم اعتقاد آمریکا، کره جنوبی و ژاپن به این که هنوز راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها وجود دارد، چین گفته که به طور کامل تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت در مورد کره شمالی را اجرا می‌کند.

رن گوگیانگ، سخنگوی وزارت دفاع چین روز پنجشنبه و در پاسخ به این پرسش که آیا کشتی‌های چینی به شکل غیرقانونی به کشتی‌های کره شمالی نفت منتقل می‌کنند، گفت که چین به طور کامل قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را اجرا می‌کند و افزود: «این موقعیتی که شما تصویرش می‌کنید، وجود خارجی ندارد.»

روزنامه چوسان ایلبو در کره جنوبی، به نقل از منابع رسمی دولتی گفته بود ماهواره‌های جاسوسی، ۳۰ مورد از انتقال کشتی به کشتی نفت به کشتی‌های کره شمالی را از ماه اکتبر تاکنون (سه ماه گذشته) ثبت کرده‌اند.

یک مقام رسمی وزارت خارجه آمریکا هم روز چهارشنبه گفته بود انتقال‌های کشتی به کشتی نفت بین چین و کره شمالی، هنوز در حال جریان است.

مایکل کیوی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم روز چهارشنبه گفت واشینگتن از تمامی کشورها خواسته روابط تجاری خود با کره شمالی را قطع کنند و افزود: «ما از چین می‌خواهیم تمامی روابط اقتصادی با کره شمالی، از جمله گردشگری و انتقال محصولات نفتی را متوقف کند و تمامی کارگران کره شمالی را هم از چین اخراج کند.

بر اساس گزارش‌هایی از خبرگزاری رویترز، آسوشیتد پرس، سایت رسمی وزارت خارجه آمریکا، حساب رسمی دونالد ترامپ در شبکه اجتماعی توئیتر؛ ا.ع/ک.ت.
XS
SM
MD
LG