لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۱

هشدار دبیرکل سازمان ملل در مورد خطرات پیش روی جهان در آستانه سال جدید


آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز یکشنبه، در پیامی به مناسبت پایان سال ۲۰۱۷ میلادی، وضعیت قرمز برای کشورهای جهان اعلام کرده و گفت جهان با خطراتی چون تفاوت طبقاتی، ملی‌گرایی، بیگانه‌هراسی و حتی جنگ اتمی روبه‌رو است.

آقای گوترش تأکید کرده که این خطرات بر طرف نمی‌شود مگر همه برای حل اختلاف‌ها تلاش کنند.

دبیرکل سازمان ملل در بیانیه خود نوشته است: «زمانی که یک سال پیش این مسئولیت را عهده‌دار شدم، درخواست کردم که سال ۲۰۱۷، سال صلح باشد. متأسفانه و به شکل بنیادی، جهان به سمتی کاملاً مخالف رفت».

آنتونیو گوترش در ادامه گفته است که در سالی که پشت سرگذاشتیم «ستیزه‌ها عمیق شد و خطراتی جدید از آن بیرون آمد. نگرانی از سلاح‌های اتمی در بالاترین حد خود از زمان جنگ سرد تاکنون است».

اشاره دبیرکل سازمان ملل به کشمکش میان دو کشور مسلح به کلاهک‌های اتمی کره شمالی و آمریکا است. کره شمالی چند موشک آزمایش کرده و باعث نگرانی کشورهایی چون کره جنوبی و ژاپن که متحدان آمریکا هستند، شده است.

پیونگ یانگ همچنین در سال ۲۰۱۷ تنش ها با آمریکا را بالا برد و حتی تهدید کرد موشک‌هایی جدید و دوربُرد را آزمایش کرده که می‌تواند به ایالات متحده برسد. اقدامات تسلیحاتی و آزمایش‌های موشکی کره شمالی با تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل روبه‌رو شد.

دبیرکل سازمان ملل در بیانیه پایان سال خود افزوده است: «تغییرات اقلیمی از سرعتی که ما داریم، خیلی تُندتر می‌رود. تفاوت طبقاتی در حال بیشتر شدن است. ما شاهد تناقض‌های فاحش در حوزه حقوق بشر هستیم».

او به جامعه جهانی پیشنهاد کرده «تمامی این ستیزه‌ها قابل حل است، می‌توان بر تنفر غلبه کرد و از ارزش‌های مشترک حمایت کرد؛ ولی تنها راه آن، همکاری با یکدیگر است».

آقای گوترش از رهبران جهان خواسته است که «تفاوت‌های را کم کرده و پُل‌های ارتباطی بر اختلاف‌ها بزنند». او همچنین گفته است که «اعتماد را با گرد هم آوردن مردم در راستای اهداف مشترک، بازسازی کنید».

دبیرکل سازمان ملل در پایان پیام خود گفته است: «همیاری، راه مناسب برای پیشبرد است».

بر اساس گزارش‌هایی از خبرگزاری فرانسه، رویترز؛ ک.ت./م.ا.
XS
SM
MD
LG