لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۷

پاسخ ترامپ به «دکمه هسته‌ای» رهبر کره‌شمالی


دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا شامگاه سه شنبه و در پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر، به رهبر کره شمالی که گفته بود دکمه شلیک سلاح اتمی روی میز خود نصب کرد، پاسخ داد و گفت من هم روی میز خود دکمه اتمی دارم، اما دکمه من بزرگ تر و قوی تر است.

این پیام آقای ترامپ در شبکه اجتماعی توئیتر، پاسخی به بخشی از پیام تبریک سال نوی میلادی کیم جونگ اون است که علاوه بر اشاره به داشتن دکمه اتمی، گفته بود موشک های کره شمالی به تمامی نقاط ایالات متحده آمریکا دسترسی دارند.

​آقای ترامپ با تمسخر گرفتن سخنان رهبر کره شمالی در پیامی در توئیتر نوشت: «می شود لطفن کسی از رژیم به ته رسیده و در انتظار غذای این، به او بگوید که من هم یک دکمه اتمی دارم، ولی مال من بزرگ تر و قوی تر از آن دکمه ای است که او دارد. ضمن این که دکمه من کار می کند (نمایشی نیست).»

این در حالی است که برای شلیک سلاح اتمی، دکمه ای روی میز رییس جمهوری آمریکا نصب نشده است. شلیک موشک اتمی، نیاز به یک کیف دستی مخصوص دارد که همواره توسط تیمی از نیروهای نظامی و هرجا که رییس جمهوری آمریکا می رود، دست به دست می شود. شلیک سلاح اتمی فقط با یک دکمه نیست و نیاز به کدهای مخصوصی دارد که در همان کیف دستی تعبیه شده است.

برای شلیک سلاح اتمی، رییس جمهوری آمریکا باید خود را با کدهای مخصوصی که مربوط به او است، به مقامات رسمی وزارت دفاع آمریکا خود را معرفی کند. این کدها در کارت هایی ذخیره شده اند که همیشه همراه رییس جمهوری است. بعد با استفاده از کد، او می تواند دستور شلیک را به مقامات عالی وزارت دفاع و همچنین فرماندهی استراتژیک، اعلام کند.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی نشانه هایی از انعطاف را در همین روزهای ابتدایی سال نوی میلادی نشان داده است. در جریان پیام تبریک سال نو، کیم جونگ اون برای مسابقات المپیک زمستانی که در کره جنوبی برگزار می شود، آرزوی موفقیت کرد و حتی گفت هیاتی را اعزام می کند که برای اعزام تیمی از کره شمالی به مسابقات المپیک زمستانی، مذاکره کنند.

این پیام با استقبال کره جنوبی روبرو شد و دفتر ریاست جمهوری گفت قدم های بعدی برای مذاکره برای پذیرا بودن تیمی از کره شمالی در مسابقات المپیک زمستانی را دنبال می کنند.

کره شمالی همچنین روز چهارشنبه، خط ویژه تلفنی مرزی میان کره شمالی و جنوبی را بازگشایی کرد. وزارت اتحاد کره جنوبی در پیامی اعلام کرد خط مزبور راه اندازی شده و کره شمالی مکالمه ای تلفنی و ۲۰ دقیقه ای با کره جنوبی داشته است.

خط تلفنی ویژه میان دو کُره اجازه می دهد در مواقع حساس و در صورت بروز واقعه یا حادثه، دو طرف تماس گرفته و جزییات بیشتری را دنبال کنند. با این کار، از هر گونه اقدام ناگهانی جلوگیری می شود.

در روزهای اخیر و طبق خبرهای منتشر شده، دو سرباز کره شمالی از منطقه تحت مراقبت نظامی سنگین مرزی میان دو کره گریخته، و به کره جنوبی رفته اند.

آقای ترامپ در واکنش به این خبر و همچنین تمایل کره شمالی برای گفت وگو درباره اعزام تیم به المپیک زمستانی، در پیامی در توئیتر نوشت: «تحریم ها و «دیگر» فشارها شروع به نشان دادن تاثیرگذاری بزرگی بر کره شمالی است. سربازها به شکلی خطرناکی به کره جنوبی فرار می کنند. مرد موشکی هم حالا قرار است برای اولین بار با کره جنوبی مذاکره کند. شاید این خبر خوبی باشد، شاید هم نه – خواهیم دید!»

مرد موشکی، یا مرد موشکی کوچک، لقبی است که آقای ترامپ در پیام های خود در شبکه اجتماعی توئیتر برای اشاره به کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی یاد می کند.

بر اساس گزارش هایی از خبرگزاری فرانسه، آسوشیتد پرس، رویترز، ک.ت.
XS
SM
MD
LG