لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۷

هشدار پومپئو در مورد استفاده متحدان آمريکا از تجهیزات شرکت چینی هوآوی


مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا (عکس از آرشیو)
مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا (عکس از آرشیو)

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز دوشنبه ۲۲ بهمن در مورد استفاده متحدان این کشور از تجهیزات ارتباطاتی شرکت چینی هوآوی هشدار داد و گفت: «همکاری‌های آمریکا» با متحدان را دشوار خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز آقای پومپئو در یک کنفرانس خبری در بوداپست پایتخت مجارستان گفت: «می خواهیم مطمئن شویم که تمامی نکات مثبت و در عین حال خطرات استفاده از این تجهیزات برای متحدان ما روشن است.»

وزیر خارجه آمریکا در سفر منطقه‌ای خود علاوه بر مجارستان به اسلوواکی و لهستان نیز سفر خواهد کرد. به گفته مقامات دولت آمریکا این سفر بخشی از تلاش‌های واشنگتن برای جبران حضور ضعیف خود در منطقه است که در را به روی افزایش نفوذ روسیه و چین گشوده است.

واشنگتن به خصوص نگران افزایش حضور هوآوی، بزرگترین تولید کننده وسایل ارتباطاتی جهان، در مجارستان و لهستان است.

آمریکا و متحدان غربی آن معتقدند تجهیزات ساخت شرکت هوآوی ممکن است برای فعالیت‌های جاسوسی مورد استفاده قرار بگیرد و توسعه فعالیت‌های این شرکت در اروپای مرکزی را تلاشی برای به دست آوردن جای پا در بازار اتحادیه اروپا می دانند.

خبرگزاری رویترز می افزاید شرکت هوآوی مشارکت در اقدامات جاسوسی برای هر کشوری را تکذیب کرده است. این شرکت می گوید تجهیزات آن در حال حاضر به ۷۰ درصد از جمعیت مجارستان خدمات می دهد و با اکثر ارائه دهندگان خدمات ارتباطاتی در اين کشور از جمله شرکت دولتی ارتباطات همکاری می کند.

مایک پومپئو در ادامه این سفر در کنفرانس خاورمیانه که لهستان میزبان آن است شرکت خواهد کرد. هدف آمریکا در این کنفرانس بنای ائتلافی علیه حکومت ایران است.

درعین حال انتظار می رود وزیر خارجه آمریکا نگرانی‌های آن کشور در مورد همکاری کشورهای منطقه با روسیه در زمینه انرژی را مطرح کرده و از دولت مجارستان بخواهد از پروژه خط لوله ترک استریم حمایت نکند. این خط لوله یکی از طرح‌های روسیه برای دور زدن اوکراین در مسیر انتقال گاز به اروپاست.

مجارستان بخش اعظم گاز مورد نیاز خود را از روسیه وارد می کند و منبع اصلی تولید برق آن کشور نیز نیروگاه هسته‌ای پکس است که شرکت روسی روس اتم در یک طرح ۱۲.۵ میلیارد یورویی برای توسعه آن مشارک تدارد.

مجارستان در عین حال یکی از اعضای اتحادیه اروپا با بالاترین رقم سرمایه گذاری چین است.

با استفاده از رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG