لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۶

پومپئو : شاید خداوند ترامپ را برای نجات یهودیان در برابر تهدید ایران فرستاده باشد


مایک پومپئو روز پنجشنبه در اورشلیم با بنیامین نتانیاهو دیدار کرد.
مایک پومپئو روز پنجشنبه در اورشلیم با بنیامین نتانیاهو دیدار کرد.

هم‌زمان با سخنان دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، در خصوص لزوم به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، گفته است شاید پروردگار دونالد ترامپ را برای نجات «مردم یهود» در برابر تهدید ایران فرستاده باشد.

آقای پومپئو گفته است، به عنوان یک مسیحی معتقد، اطمینان دارد که دست خدا در کار است.

آقای پومپئو این سخنان را در جریان مصاحبه با سی‌بی‌ان، شبکه مسیحیان و در جریان سفر رسمی‌اش به اسرائیل بیان کرد.

دونالد ترامپ پنجشنبه اول فروردین در توییتر خود نوشته بود که «زمان آن فرا رسیده است که پس از ۵۲ سال، حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های گولان (جولان) کاملا به رسمیت شناخته شود».

وی گولان را برای اسرائیل و منطقه دارای اهمیت راهبردی توصیف کرد.

آقای ترامپ سپس در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز این نظر را تکرار کرد و نیز گفت برای کمک به پیروز شدن بنیامین نتانیاهو در انتخابات پیش روی اسرائیل، این کار را نکرده زیرا در اسرائیل همگان بر سر انضمام گولان به اسرائیل و به رسمیت شناختن این انضمام از سوی جامعه جهانی اتفاق نظر دارند.

در حالی که تحلیلگران متعددی در رسانه‌های اسرائیل مدعی شدند که «هدیه» دونالد ترامپ به نتانیاهو در آستانه انتخابات این کشور در ۲۰ فروردین، ممکن است به نوعی شائبه دخالت انتخاباتی آمریکا به سود بنیامین نتانیاهو باشد، آقای ترامپ در مصاحبه با فاکس‌نیوز این امر را رد کرد.

چرخش سیاسی خیره کننده در موضع دولت آمریکا، ۵۲ سال سلطه اسرائیل بر جولان از پس از جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷، و ۳۸ سال پس از آن‌که دولت وقت اسرائیل در سال ۱۹۸۱ این منطقه را به خاک خود منضم کرده، در روزی اعلام شد که یهودیان در اسرائیل عید پوریم را جشن گرفته بودند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، شامگاه پنجشنبه در کنفرانس خبری مشترک با مایک پومپئو، با توصیف کردن تصمیم آقای ترامپ به عنوان «معجزه پوریم»، گفت «این معجزه در زمانی رخ داده که ایران برنامه‌ریزی کرده از سوریه به عنوان پلاتفرمی برای حمله و نابودی اسرائیل استفاده کند...۲۵۰۰ سال پیش پارسی‌ها خواستند ملت یهود را از بین ببرند و ناکام شدند و حال نیز پارسی‌ها شکست خواهند خورد».

در «تومار استر» یهودیان آمده است که ملکه اِستِر (ستاره) که یکی از همسران اخشوروش (خشایارشاه) در دوران هخامنشی بوده، با اطلاع دادن به پادشاه در مورد «توطئه» هامان علیه یهودیان مانع از کشتن آنها شد و هامان، که صدراعظم دربار بود، و یارانش به دار آویخته شدند.

بر اساس «تومار استر» هامان به استر و عمویش، مردخای، که مسئول خزانه‌داری دربار محسوب می‌شد، «حسادت» می‌کرد.

مایک پومپئو که در کنفرانس خبری مشترک پنجشنبه شب با آقای نتانیاهو به سخنان نخست وزیر اسرائیل در مورد «معجزه پوریم» واکنشی نشان نداد، در مصاحبه با شبکه مسیحیان گفت، که اگر دونالد ترامپ در این زمان به قدرت رسیده است، شاید شبیه همان کاری است که ملکه استر برای کمک به مردم یهود در آن دوران کرد.

بنیامین نتانیاهو بارها از «معجزه» برای کشورش سخن گفته اما این نخستین بار است که وزیر خارجه آمریکا که رییس سازمان مرکزی اطلاعات و جاسوسی کشورش نیز بوده، با تکیه بر ایمان مذهبی خود، از دخالت دست خدا برای حفاظت از اسرائیل در برابر ایران سخن می‌گوید.

آقای پومپئو در این سفر از «دیوار ندبه» یهودیان در کنار مسجدالاقصی نیز بازدید کرد.

در دولت آمریکا، مایک پنس، معاون رییس جمهوری آمریکا، یک مسیحی بشدت معتقد است؛ خانم سارا هاکبی ساندرز، سخنگوی کاخ سفید و دختر سناتور هاکبی، شخصیت مسیحی طرفدار اسرائیل نیز به تازگی از رییس جمهوری شدن ترامپ به عنوان نشانی از اراده پروردگار سخن گفته بود.

در این میان، در حالی که جامعه جهانی، از روسیه و کشورهای اروپایی گرفته تا سوریه، ترکیه، ایران و سازمان کنفرانس اسلامی، در بیانیه‌هایی، تصمیم آقای ترامپ در خصوص «به رسمیت شناختن کامل حاکمیت اسرائیل بر ارتفاعات گولان» را قویا محکوم کرده و گفته‌اند از آمریکا پیروی نخواهند کرد، شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل جمعه شب گزارش داد که کاخ سفید برای امضای رسمی به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر منطقه جولان آماده می‌شود.

به گزارش این شبکه اسرائیلی، این رخداد احتمالا دوشنبه پنجم فروردین در جریان دیدار بنیامین نتانیاهو با دونالد ترامپ در کاخ سفید خواهد بود و آقای ترامپ در برابر دوربین‌ها این فرمان را امضا خواهد کرد.

آقای ترامپ در میانه آذر ۱۳۹۶ نیز اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و پنج ماه بعد، در اردیبهشت ۱۳۹۷، سفارت آمریکا در اسرائیل نیز ازتل‌آویو به اورشلیم انتقال یافت.

در این میان، آقای پومپئو جمعه دوم فروردین، در سفر به لبنان، با تاکید بر لزوم تشدید فشار به حزب‌الله برای توقف «جنایت، تهدید و ترور»، افزود هدف این فشارها، قطع بودجه تروریست‌ها است.

به گفته وزیر خارجه آمریکا، اقدامات کشورش تا حال نیز نتیجه داده است.

حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله، که تاکید کرده بود، پول، نان، آب، اسلحه و «همه چیز حزب‌الله از ایران می‌آید»، دو هفته پیش در یک سخنرانی، با تایید فشار مالی بر سازمانش، هواداران حزب‌الله را به دادن هدایای مالی تشویق کرد.

XS
SM
MD
LG