لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۵

تشخیص «صدایی شبیه به انفجار» در نزدیکی زیردریایی گمشده آرژانتینی


زیردریایی «آ ر آ سن خوان»هفته گذشته با ۴۴ پرسنل و خدمه مفقود شد
زیردریایی «آ ر آ سن خوان»هفته گذشته با ۴۴ پرسنل و خدمه مفقود شد

یک سخنگوی نیروی دریایی آرژانتین روز پنجشنبه گفت هفته پیش درست همزمان با ارسال آخرین پیام از سوی زیردریایی گمشده این کشور در آب‌های جنوب اقیانوس اطلس صدای غیرعادی «شبیه به صدای انفجار» ضبط شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، انریکه بالبی صدای قوی مورد اشاره را که صبح روز ۱۵ نوامبر (برابر با ۲۴ آبان) ضبط شده است «غیرعادی، آنی و بسيار بلند» توصیف کرد و البته تاکید داشت که انفجار هسته‌ای نبوده است.

نیروی دریایی آرژانتین در مورد دلیل وقوع این انفجار و احتمال مورد حمله قرار گرفتن زیردریایی «آ ر آ سن خوان» اطلاعات کافی در اختیار ندارد.

برای یافتن این زیردریایی که هفته گذشته با ۴۴ پرسنل و خدمه مفقود شد عملیات هوایی و دریایی گسترده‌ای آغاز شده است. اعضای خانواده خدمه این زیردریایی به شدت نگران هستند و سرنوشت آن در روزهای اخیر افکار عمومی آرژانتین را به خود مشغول کرده است.

سخنگوی نیروی دریایی آرژانتین افزود صدای انفجار مانندی که روز پنجشنبه دریافت شده با گزارش جداگانه‌ای که روز چهارشنیه در مورد «ارتعاش صوتی غیرعادی» در دریا ضبط شده بود انطباق دارد و درست در زمانی روی داده که زیردریایی آخرین پیام خود را مخابره کرده است.

این سخنگو گفت: «این بسیار مهم است چون به ما امکان می‌دهد که گزارش دیروز آمریکا از وقوع یک ارتعاش صوتی در دریا را با صدای انفجار مانندی که خود ما ضبط کرده‌ایم ارتباط دهیم. این صدا بسیار بلند، آنی و غیرهسته‌ای بوده است که قاعدتا شبیه صدای یک انفجار است.»

محلی که این صدای مهیب در آن ضبط شده به موقعیت زیردریایی ساخت آلمان بسیار نزدیک بوده که در آخرین پیام، موقعیت خود را حدود ۴۳۰ کیلومتری ساحل اعلام کرده بود.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید اوایل روز پنجشنبه یک سخنگوی سفارت آمریکا در آرژانتین گفت که هواپیماهای آمریکایی شیئی را در اطراف نقطه گم شدن زیردریایی پیدا کرده‌اند ولی بعد معلوم شد که زیر دریایی نبوده است. این پروازهای شناسایی بخشی از عملیات تجسسی گسترده دریایی و هوایی برای یافتن زیردریایی آرژانتینی است.

این نگرانی هر روز تشدید می‌شود که محموله اکسیژن زیردریایی که فقط برای ۷ روز دیگر باقی مانده رو به اتمام باشد.

اعضای خانواده خدمه زیردریایی در پایگاه دریایی شهر بندری مار دل پلاتا که عملیات تجسسی از آنجا هدایت می‌شود، اجتماع کرده‌اند.

این زیردریایی از اوشوآیا، جنوبی‌ترین شهر جهان، به سمت مار دل پلاتا در حرکت بود و دقایقی قبل از مفقود شدن بروز اختلال در تجهیزات الکترونیکی خود را گزارش داده بود.

زیردریایی یادشده از سال ۱۹۸۳ مشغول خدمت بوده و سال ۲۰۰۸ در آرژانتین تعمیر و بازسازی شده است.

XS
SM
MD
LG