لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۵

پیش‌بینی معاون وزیر بهداشت: تعداد قربانیان کرونا در خرداد به ۲۰۰ نفر در روز می‌رسد


ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت گفته است پیش‌بینی‌ها درباره مرگ ناشی از کرونا در ایران تغییر یافته و «برای خرداد ماه حدود ۲۰۰ مرگ روزانه پیش بینی شده است».

به گزارش خبرگزاری ایلنا، او از مناسبت‌هایی چون عید نوروز و افزایش دیدو‌بازدید‌ها به عنوان عامل «افزایش بسیار زیاد در تعداد مبتلایان و فوتی‌ها» نام برده است.

در حال حاضر روزانه بر اساس آمار رسمی اعلام شده توسط وزارت بهداشت، روزانه ۸۰ تا ۱۰۰ نفر قربانی کرونا می‌شوند.

پیش‌بینی احتمال دو برابر شدن مرگ و میر ناشی از کرونا از سوی معاون کل وزارت بهداشت در حالی صورت می‌گیرد که وزیر بهداشت بارها از موفقیت این وزارتخانه در مقابله با این بیماری خبر داده است.

حسن روحانی، رئيس‌ جمهور ایران نیز با تعریف و تمجید از رویکرد دولتش در مقابله با کرونا گفته بود اقدامات ایران می‌تواند منبع کتاب‌های درسی دانشگاه‌ها باشد.

ادعای مقام‌های جمهوری اسلامی در موفقیت آنها در مقابله با ویروس کرونا در حالی مطرح می‌شود که آمیتیس رمضانی، دبیر انجمن عفونی ایران، میزان «رصد» این ویروس در کشور را ناکافی دانسته است.

به گفته رمضانی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایلنا، «در کشور ما میزان پایش ویروس به صورت روتین اندک است و این موضوع باعث می‌شود تا بروز جهش‌ها را به سرعت متوجه نشویم.»

همزمان مقام‌های مسئول در وزارت بهداشت ایران در آستانه نوروز نسبت به سفر و دیدو‌بازدیدهای نوروزی و تاثیر آن بر افزایش شمار مبتلایان و قربانیان کرونا در ایران هشدار می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، روز سه شنبه، ۲۶ اسفند هشدار داده که «دید و بازدیدها در نوروز عامل تهدید کننده و گسترش دهنده ویروس کرونا خصوصا از نوع جهش‌یافته خواهد بود».

با این حال حسین میش‌مست، رییس پلیس‌راه خراسان رضوی از «افزایش نسبی» سفرها به مشهد از روز دوشنبه خبر داده است.

وی گفته شهر مشهد در رنگبندی‌های کرونایی جزو شهرهای زرد قرار گرفته و سفر به مشهد بلامانع اعلام شده، «اما با توجه به مسافرپذیر بودن مشهد، ورود به این شهر با پلاک‌های درون و خارج از استان اکیدا ممنوع است.»

از زمان شیوع ویروس کرونا در ایران، مقام‌های مسئول بیشتر مسئولیت کنترل چرخش کرونا را متوجه شهروندان دانسته‌ و با نادیده‌گرفتن نقص‌های مدیریتی نهادهای مختلف کشور، به دستاوردهایی افتخار کرده‌اند که تنها به اختلافات مدیریتی و استعفاهایی در وزارت بهداشت منجر شده است.

با استفاده از گزارش‌های تسنیم، ایسنا، ایلنا و خبرگزاری صداوسیما؛ ب.ب/ر.ح
XS
SM
MD
LG