لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۹

بیانیه‌های رئیس‌جمهوری و رئیس پارلمان عراق در نکوهش حمله به سفارت آمریکا


برهم صالح، اکتبر ۲۰۱۸ در بغداد
برهم صالح، اکتبر ۲۰۱۸ در بغداد

برهم صالح در نکوهش حمله به سفارت آمریکا در بغداد، توسط گروهی که بسیاری از آن‌ها پرچم‌های شبه‌نظامیان شیعه را در دست داشته و یونیفورم نظامی بر تن داشتند، بیانیه صادر کرده‌است.

آقای صالح در این بیانیه گفته «تلاش برای یورش بردن به سفارت آمریکا در بغداد، ناقض تعهدات بین‌المللی‌ست که دولت عراق را پایبند می‌کند».

رئیس‌جمهوری عراق در ادامه افزوده است «تظاهرات صلح‌آمیز، حقی‌ست که قانون اساسی آن را تضمین کرده، ولی هدف قرار دادن دفاتر و مراکز دیپلماتیک علیه منافع عراق و اعتبار بین‌المللی آن است».

رئیس پارلمان عراق نیز در نکوهش حمله به سفارت آمریکا بیانیه‌ای منتشر کرده‌است.

محمد حلبوسی در این بیانیه که در حساب کاربری او در توئیتر نیز منتشر شده، حمله به سفارت آمریکا را «رفتاری غیرقابل قبول» توصیف کرده که «به منافع عالی عراق آسیب رسانده، چهره‌ای نامناسب از مردم عراق ارائه می‌کند».

آقای حلبوسی افزوده این اقدام برخلاف معیارها و توافق‌های بین‌المللی ست. او از دولت خواسته بر تعهدات خود در زمینه حفاظت از مراکز دیپلماتیک پابرجا بماند.

پیش‌تر کاخ سفید اعلام کرده بود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، با نخست وزیر عراق تلفنی صحبت کرده و بر ضرورت تضمین امنیت پرسنل و مکان‌های دیپلماتیک تاکید کرده است.

مقام‌های آمریکایی، جمهوری اسلامی و گروه‌ها و چهره‌های «نیابتی» آن را عامل و طراح حمله به ساختمان سفارت دانسته‌اند.

وزیر خارجه آمریکا گفته یورش به سفارت ایالات متحده در بغداد «توسط تروریست‌ها سازماندهی شده‌است».

دولت ایران این اتهام‌ها را رد کرده‌ و آن‌ها را «فرافکنی» توصیف کرده‌است.

منابع: رویترز، کردستان۲۴، توئیتر
XS
SM
MD
LG