لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۹

ممانعت از اعزام نرگس محمدی به بیمارستان؛ تقی رحمانی: دو رگ قلب او پنجاه درصد گرفتگی دارد


نرگس محمدی روز هشتم آبان برای دومین بار به‌دلیل «سر نکردن روسری»، از دسترسی به خدمات درمانی مناسب محروم شد
نرگس محمدی روز هشتم آبان برای دومین بار به‌دلیل «سر نکردن روسری»، از دسترسی به خدمات درمانی مناسب محروم شد

تقی رحمانی، فعال سیاسی و همسر نرگس محمدی، می‌گوید با وجود «گرفتگی پنجاه‌ درصدی دو رگ قلب» و دستور پزشک زندان برای «اعزام فوری» خانم محمدی به بیمارستان، مسئولان زندان اوین از این امر ممانعت کرده‌اند.

آقای رحمانی روز چهارشنبه ۱۰ مهر در گفت‌وگو با رادیو فردا با بیان این‌که همسرش مشکلی با اعزام شدن به بیمارستان ندارد ولی حاضر نیست به حجاب اجباری تن دهد، گفت که این مسئله «بسیار خطرناک است» چون مسئولان زندان «به خاطر حجاب اجباری با جان آدم‌ها بازی می‌کنند».

او گفت که این رویه جمهوری اسلامی باید مورد «حمله و نقد» قرار گیرد و «با توجه به گرفتگی عروق و سابقه بیماری، ما در مورد سلامتی نرگس نگران و حساس هستیم.»

تقی رحمانی افزود: به علت سابقه بیماری قلبی همسرش که از اسفند ۱۴۰۰ در زندان قرچک آغاز شده، او باید «هر چند ماه برای معاینه به بیمارستان برود».

نرگس محمدی روز هشتم آبان برای دومین بار به‌دلیل «سر نکردن روسری»، از دسترسی به خدمات درمانی مناسب محروم و به بیمارستان اعزام نشد و عالیه مطلب‌زاده، کنشگر مدنی و فعال حقوق زنان، در پیامی از وضعیت بد جسمانی او در زندان اوین خبر داد.

همچنین خانواده نرگس محمدی در پیامی تازه که در صفحه اینستاگرام او نیز منتشر شده، نوشته‌اند روز ۹ آبان «به‌دلیل سر نکردن روسری، [مسئول] زندان حتی حاضر نشد نرگس را به بهداری زندان منتقل کند و پزشک بیمارستان رجایی، ناچار دستگاه اکو را از بیمارستان با خودش به داخل بند زنان آورد» و نتیجه آن این شد که «فشار ریه او بالا است و دو رگ دیگر در وضعیت مناسبی نیستند و به‌طور اورژانسی می‌بایست» تحت معاینه و درمان قرار بگیرد.

تقی رحمانی در ادامهٔ گفت‌وگو خود با رادیو فردا با اشاره به این‌که پس از دریافت جایزه نوبل صلح فشارها بر نرگس محمدی افزایش یافته است، گفت: پنج روز بعد از اعلام جایزه نوبل صلح، مسئولان بیانیه روز ۲۵ مرداد امسال خانم محمدی در مورد «تعرض به زنان» را به عنوان کیفرخواست ابلاغ کردند.

او گفت این مسئله در کنار عدم انتقال خانم محمدی به بیمارستان از فشارهایی است که بعد از برنده شدن جایزه نوبل صلح بر همسرش وارد شده است.

آقای رحمانی همچنین گفت نرگس محمدی پس از اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» اعلام کرده که دیگر به حجاب اجباری تن نمی‌دهد و «نمی‌خواهد به دوران پیش از آن باز گردد».

این فعال سیاسی با اشاره به این‌که نرگس محمدی بیش از ۲۰ ماه است که با فرزندانش صحبت نکرده، گفت او تنها اجازه دارد با خانواده‌اش که در ایران هستند،‌ صحبت کند.

او در پایان گفت از نظر مقامات جمهوری اسلامی، من «متهم فراری» هستم و نرگس محمدی، «مجرم» و به همین دلیل همسرم از زندان نباید با یک «متهم فراری»‌ صحبت کند.

خانواده نرگس محمدی، برنده جایزه صلح نوبل، روز ۱۰ آبان خبر دادند که شماری از هم‌بندی‌های این فعال حقوق بشر به همراه او طی روزهای هشتم و ۹ آبان در حیاط زندان اوین تحصن کردند.

بر اساس این گزارش، این تحصن در اعتراض به جلوگیری از اعزام خانم محمدی به بیمارستان قلب انجام شده است.

خانم محمدی که روز ۱۴ مهر به عنوان برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۲۳ معرفی شد و از معروف‌ترین حامیان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در جهان است، بارها مخالفتش را با حجاب اجباری اعلام کرده است.

XS
SM
MD
LG