لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۵

طرفداران گروه‌های مورد حمایت ایران بار دیگر راهی خیابان‌های بغداد شدند


تصویری از اعتراضات روز گذشته در بغداد که به خشونت کشیده شد
تصویری از اعتراضات روز گذشته در بغداد که به خشونت کشیده شد

به دنبال اعلام کشته شدن یک نفر در جریان اعتراضات طرفداران گروه‌های مورد حمایت ایران در عراق، صدها نفر روز شنبه ۱۵ آبان بار دیگر در اعتراض به نتایج اولیه انتخابات پارلمانی راهی خیابان‌های بغداد شدند.

ادامه این اعتراضات در حالی است که برخی احزاب عراق برای تشکیل ائتلاف و انتخاب نخست‌وزیر آینده کشور در حال مذاکره هستند.

انتخابات پارلمانی پیش از موعد در عراق روز یکشنبه ۱۸ مهر ماه (۱۰ اکتبر) با مشارکت حدود ۴۱ درصد واجدان شرایط برگزار شد. ولی میزان آرای احزاب وابسته به شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در این انتخابات به شدت کاهش یافت و هواداران این گروه‌ها ادعا می‌کنند که در رای‌گيری تقلب شده است.

بر اساس همین نتایج، ائتلاف سیاسی به رهبری مقتدی صدر، روحانی شیعه که با یک برنامه ناسیونالیستی و انتقاد از ایران وارد انتخابات شد، با کسب بیش از ۷۰ کرسی بزرگترین نیروی سیاسی در پارلمان آینده عراق خواهد بود.

معترضان از جمله هواداران گرو‌ه‌های شیعه «عصائب اهل الحق» و «گردان‌های حزب الله» هستند. هر دو گروه زیر چتر حشد شعبی فعالیت می‌کنند. این گروه تنها موفق به کسب ۱۵ کرسی پارلمان شده است، در حالی که در انتخابات گذشته با در اختیار داشتن ۴۸ کرسی دومین ائتلاف قدرتمند در پارلمان بود.

احسان الشمری تحلیلگر سیاسی عراقی به خبرگزاری فرانسه گفته است که هدف از اعتراضات هواداران گروه‌های مورد حمایت ایران در عراق، تقویت موضع حشد شعبی در پروسه چانه‌زنی جهت ایجاد ائتلاف و سهم‌گیری قدرت در کشور است.

با این حال، اعتراضات روز شنبه برعکس روز جمعه در فضایی «آرام» انجام شده و معترضان با تجمع در یکی از چهار ورودی منطقه سبز بغداد اقدام به شعارهایی علیه «آمریکا و تقلب در انتخابات» کرده‌اند.

در اعتراضات روز جمعه شماری از معترضان ابتدا به سوی ماموران امنیتی بمب‌های آتش زا و سنگ پرتاب کردند و سپس خیابان‌های منتهی به محدوده سبز را در سه نقطه مسدود کرده و با نیروهای امنیتی درگیر شدند.

گزارش‌های رسمی حاکی است که یک معترض در بیمارستان به خاطر جراحات وارده در جریان اعتراضات کشته شده است. ۱۲۵ نفر نیز در جریان این اعتراضات زخمی شدند که اغلب آنها از نیروهای امنیتی هستند.

یکی از رهبران گردان‌های حزب‌الله عراق، از زیرمجموعه‌های حشد شعبی نیز مدعی شده است که در جریان اعتراضات دو نفر کشته شده‌اند.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد هواداران حشد شعبی روز شنبه دو تابوت را در شهر نجف حمل می‌کردند و مدعی کشته شدن آنها در اعتراضات بغداد بودند.

مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق دستور تشکیل کمیته حقیقت‌یاب درباره درگیری بین نیروهای امنیتی و طرفداران احزاب معترض به نتیجه انتخابات پارلمانی را صادر کرده و گفته است شخصا به روند تحقیقات نظارت خواهد کرد.

روز شنبه معترضان علیه وی نیز شعارهایی داده و آقای کاظمی را «جنایتکار» خواندند.

قرار است نتیجه نهایی انتخابات ماه گذشته طی چند هفته آینده اعلام شود.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG