لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۸

ابلاغ دستور مسدودسازی اینستاگرام «باعث تعقیب قضایی یک مقام دادستانی شد»


مرکز رسانه قوه قضائیه ایران اعلام کرد این نهاد دستوری برای مسدودسازی پیام‌رسان اینستاگرام نداشته و یک مقام بلندپایه دادستانی را برای صدور نامه‌ای با این محتوا، مورد پیگرد قضایی قرار داده است.

این خبر پس از آن منتشر می‌شود که در فضای مجازی، تصویری از دستور قوه قضائیه برای مسدودسازی این پیام‌رسان پرطرفدار در ایران، آن هم در آستانه سیزدهمین دور انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران منتشر شد.

با این حال خبرگزاری رسمی قوه قضائیه ایران، خبرگزاری میزان، نوشته است که این نامه از سوی «جواد جاویدنیا، یکی از معاونین قضایی رئیس کل دادگستری استان تهران» صادر شده بود و یک «تخلف اداری» بود.

میزان اضافه کرده که این نامه، «بلافاصله در همان ساعات اولیه از سوی محمد جواد حشمتی، رئیس دادگستری استان تهران بلااثر شده است.»

در بخشی از این نامه در توجیه ابلاغ مسدود کردن اینستاگرام آمده است که «اخبار واصله و آرایش جنگی دشمن در فضای مجازی، احتمال مخاطرات جدی امنیتی و ایجاد آشوب و اغتشاش را در حد نگران‌کننده‌ای افزایش داده است.»

این نامه خطاب به مدیر شرکت ارتباطات زیرساخت، مدیران عامل همراه اول، ایرانسل، رایتل و مدیران شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی بوده است.

مرکز رسانه قوه قضائیه، اقدام جاویدنیا در نوشتن چنین نامه‌ای را «یک تخلف اداری و مداخله‌ای خارج از وظایف و اختیارات» نامیده و نوشته که وی هم‌اکنون بدلیل انجام «اقدام غیرقانونی، تحت تعقیب دادسرای انتظامی قضات» قرار گرفته است.

در پای این نامه آمده است: رونوشت به فرمانده کل سپاه، فرمانده سازمان اطلاعات سپاه، معاون فرهنگی-اجتماعی سپاه، معاون هماهنگ‌کننده سپاه و فرمانده قرارگاه ثارالله تهران جهت «استحضار» و «پیگیری اجرا و در صورت عدم اجرا اعلام جرم علیه مدیران شرکت‌های یادشده».

این نامه باوجودی ابلاغ شده بود که پیش از این، علی ربیعی، دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور و سخنگوی دولت، با انتشار یادداشتی در حساب اینستاگرامی خود، به دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی هشدار داده بود که تعطیل کردن اینستاگرام «حدود یک میلیون ایرانی» را به سمت بیکاری و فقر می‌کشاند.

ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی، یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ است و از او به عنوان کاندیدای اصلی اصولگرایان در ایران نام برده می‌شود.


پس از آغاز به کار شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس که در ایران نیز بسیار پرطرفدار شده، نگرانی‌هایی مبنی بر احتمال مسدودشدن آن مطرح شده بود.

اما محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران اعلام کرد که درباره مسدودسازی شبکه اجتماعی جدید کلاب‌هاوس در ایران در حال حاضر «تصمیمى» گرفته نشده است.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی پیش از این نیز دستور مسدودسازی پیام‌رسان پرطرفدار تلگرام را در ایران صادر کرده بود که جنجال زیادی ایجاد کرد.

در حالی که انتظار می‌رود مشارکت مردمی در انتخابات ریاست‌جمهوری در یکی از پائین‌ترین سطوح باشد، مسدودسازی اینستاگرام می‌تواند به فضای سرد انتخاباتی در ایران دامن بزند.

در حالی که بسیاری از پیام‌رسان‌های اجتماعی در ایران مسدود هستند، مقام‌های رسمی از جمله رهبر جمهوری اسلامی از این پیام‌رسان‌ها برای تبلیغات و طرح نظرات و دیدگاه‌های خود استفاده می‌کنند.

مقام‌های جمهوری اسلامی برای مسدود کردن راه‌های ارتباطی بین شهروندان ایرانی، پیشتر اقداماتی چون جمع‌آوری دیش‌های ماهواره، مسدود کردن پیام‌رسان تلگرام و شبکه اجتماعی توییتر، فیس‌بوک و در نمونه آخر پیام‌رسان سیگنال را عملیاتی کرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های میزان و رادیو فردا؛ ب.ب / پ.پ
XS
SM
MD
LG