لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۲

دستور لاریجانی برای برخورد با رسانه‌ها به خاطر گزارش‌ «دریافت خدمات جنسی» توسط زائران عراقی


پس از انتشار گزارش‌هایی درباره سفر گروهی از زائران عراقی به مشهد با هدف دریافت خدمات جنسی، رئیس قوه قضاییه ایران تهدید کرد که دادستانی علیه رسانه‌هایی که این موضوع را «برجسته می‌کنند»، اعلام جرم خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، صادق لاریجانی روز دوشنبه ۱۹ شهریور گفت که آمریکا «در پی ایجاد تفرقه میان مردم ایران و عراق است».

وی خبر داد که از دادستان تهران خواسته است تا با «رسانه‌هایی که این موضوع را برجسته می‌کنند و از این طریق به ایجاد تقابل میان مردم ایران و عراق می‌پردازند، برخورد شود».

وی تاکید کرد که «برجسته کردن موضوع و تعمیم آن به زوار عراقی امام رضا... مستلزم اعلام جرم دادستانی است».

وزارت کشور ایران نیز روز ششم شهریور گزارش‌ها درباره سفر گروهی از زائران عراقی به مشهد و خوزستان با هدف دریافت خدمات جنسی و «سوء استفاده از زنان ایرانی» را تکذیب کرد و خواستار «برخورد قاطع قضایی» با منتشر کنندگان این گزارش‌ها شده بود.

روزنامه شهروند روز چهارم شهريور در گزارشی به نقل از فعالان گردشگری مشهد نوشته بود: «بعضی از زائران عراقی محل اسکان‌شان را به شرط حضور زنی برای ازدواج موقت انتخاب می‌کنند و با وجود تعداد زیاد مسافرخانه‌ها در سطح شهر، به راحتی راهی این مکان‌های اقامتی غیرمجاز می‌شوند».

با این حال نصرالله پژمان‌‌فر نماینده مشهد در مجلس روز دوشنبه گفت که براساس گزارش‌های وزارتخانه‌های اطلاعات و کشور، نیروی انتظامی، سازمان حج و زیارت و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، شایعات و اتهامات مطرح شده این گزارش‌ها رد شده است.

وی اضافه کرد: «به صورت مکتوب از دستگاه قضایی خواهم خواست تا جریان‌ها و روزنامه‌هایی که با همنوایی با جریان استکباری درصدد تیره و تباه کردن روابط رو به بهبود ایران و عراق بودند و تلاش کردند شیعیان را جریانی عیاش معرفی کنند، محاکمه کنند».

روزنامه شهروند در گزارش خود همچنین نوشته بود که «این مسئله ... در آبادان و خرمشهر هم خبرساز شده است. منطقه آزاد اروند که از آذر سال پیش با لغو روادید، میزبان مسافران عراقی شده در ماه‌های گذشته از این حاشیه‌ها دور نبوده است و میان پچ پچ‌ها می‌توان رد خانه‌های موقت غیرمجازی را گرفت که گاه و بیگاه برای استفاده جنسی از زنان به راه می‌افتد».

در همین حال روز ۱۵ شهریور در شبکه‌های مجازی فیلم‌هایی از تجمع گروهی از شهروندان آبادانی منتشر شد که شعارهایی را علیه شهروندان عراقی سر می‌دادند.

پس از این اتفاقات محسن حیدری، نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، روز دوشنبه گفت که «مسئله حضور عراقی‌ها در آبادان و خرمشهر همه‌جانبه بررسی و حل شود».

این گزارش و گزارش‌های مشابه پیشین در فضای مجازی بازتاب گسترده‌ای داشته است.

برخی از کاربران فضای مجازی با اشاره به محدودیت‌هایی از جمله حجاب در ایران اعلام کرده‌اند که شهرهایی چون مشهد به مرکز «سکس توریسم» و «پاتایای اسلامی» تبدیل شده است.

در مقابل، برخی از کاربران توئیتر این گزارش‌ها را مصداق «نژادپرستی» دانسته و نوشته‌اند که چون این موضوع درباره مردان عراقی مطرح شده، این واکنش ها را به دنبال داشته و اگر درباره مردان غربی مطرح می‌شد، واکنش‌ها متفاوت بود.

به تازگی پس از طرح موضوع سفر گردشگران عراقی به مشهد با هدف بهره‌بردن از خدمات جنسی و نیز قطع صادرات آب از سوی ایران به عراق، روابط دو کشور با تنش‌هایی روبه‌رو شده است.

بدنبال چند روز ناآرامی در بندر بصره در عراق و به آتش کشیده شدن کنسولگری ایران در این شهر، تصویر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز از سوی معترضان این شهر لگدکوب شد و سفیر عراق در تهران به وزارت امور خارجه ایران احضار شد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، پلیس بصره را در ارتباط با به آتش کشیده شدن کنسولگری ایران به «بی‌تحرکی» محکوم کرده و گفته که «به رغم تحریکات روزهای گذشته توسط عوامل مشکوک علیه سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران، دولت عراق به وعده‌ها و اطمینان‌های داده شده از کانال‌های دیپلماتیک برای انجام وظیفه خود عمل نکردند».

بر اساس گزارش خبرگزاری های ایرنا و میزان، روزنامه شهروند، فضای مجازی و رادیو فردا/ ا.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG