لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۲۲

دو نفر دیگر از معترضان به حجاب اجباری بازداشت شدند


برخورد خشن با یکی از «دختران خیابان انقلاب»
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:31 0:00

برخورد خشن با یکی از «دختران خیابان انقلاب»

حرکت اعتراضی شماری از زنان و دختران علیه حجاب اجباری که شامل برداشتن روسری در معابر عمومی و آویختن آن بر سر چوب است، همچنان ادامه دارد. همزمان بر اساس خبرهایی که از ایران می‌رسد، برخوردهای امنیتی با این افراد نیز به قوت خود باقی است.

بر اساس خبرهایی که به دست رادیو فردا رسیده است، طی ۲۴ ساعت، دست‌کم دو نفر دیگر از این معترضان که با نام «دختران خیابان انقلاب» شناخته می‌شوند، توسط نیروی انتظامی بازداشت شده‌اند.

یکی از آن‌ها شاپرک شجری‌زاده است که روز چهارشنبه بازداشت شد و به گفته خانواده‌اش در بازداشت، مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

مورد دیگر – که ویدیویی هم از آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده – مربوط به فردی است که روسری در دست، در سکوت، روی سکویی ایستاده. آن‌گونه که در ویدیو مشاهده می‌شود پلیس او را با شدت از روی سکو هُل می‌دهد و او بر زمین می‌افتد.

اعتراض علنی به حجاب اجباری از دی‌ماه و با انتشار فیلمی از اعتراض علنی یک زن جوان به حجاب اجباری در خیابان انقلاب آغاز شد. نام این زن معترض «ویدا موحد» اعلام شد.

پیشتر، وزرات امور خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایالات متحده از اعتراض زنان و مردان ایرانی به حجاب اجباری حمایت می‌کند.

کمپین مشهور به «دختران خیابان انقلاب»، به دنبال کارزارهای مشابهی همانند «چهارشنبه‌های سفید» و «آزادی‌های یواشکی» شکل گرفت که همگی حجاب اجباری زنان را در ایران به چالش می‌کشند.

نسرین ستوده وکیل و مدافع حقوق بشر که وکالت خانم شجری‌زاده را برعهده دارد در گفت و گو با رادیو فردا با تایید این موارد، در زمینه اعمال خشونت علیه این افراد هشدار می‌دهد:

نسرین ستوده از بازداشت معترضان به حجاب اجباری می‌گوید
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:22 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG