لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۹

دو تن از دختران معترض به حجاب اجباری از زندان آزاد شدند


تصویر منتشر شده از لحظه آزادی نرگس حسینی. مشخص نیست خانم حسینی و نیز اعظم جنگروی با چه قرار یا میزان وثیقه‌ای آزاد شده‌اند.
تصویر منتشر شده از لحظه آزادی نرگس حسینی. مشخص نیست خانم حسینی و نیز اعظم جنگروی با چه قرار یا میزان وثیقه‌ای آزاد شده‌اند.

نرگس حسینی و اعظم جنگروی، دو تن از معترضان به حجاب اجباری، مشهور به «دختران خیابان انقلاب»، که اخیراً بازداشت شده بودند، روز شنبه ۲۸ بهمن آزاد شده‌اند.

کانال تلگرامی امتداد روز شنبه خبرداد که اعظم جنگروی که روز پنجشنبه هفته گذشته پس از اعتراض علنی به حجاب اجباری بازداشت شده بود، آزاد شده است.

این گزارش که به نقل از سارا جنگروی، از بستگان اعظم جنگروی، منتشر شده، اشاره‌ای به جزئیات بیشتری در این زمینه نمی‌کند.

این کانال تلگرامی همچنین با انتشار تصویری از نرگس حسینی که به «دختر دوم خیابان انقلاب» مشهور است، نوشت که خانم حسینی نیز روز شنبه آزاد شده است.

در این زمینه تعدادی از خبرنگاران و فعالان مدنی در ایران، در حساب‌های کاربری خود در توئیتر تصاویری را از آزادی نرگس حسینی بازتاب داده‌اند.

در گزارش‌های مربوط به آزادی این دو معترض به حجاب اجباری، به میزان وثیقه و یا قرار تعیین‌شده برای آنها اشاره‌ای نشده است.

پیش از این نسرین ستوده، وکیل نرگس حسینی، اعلام کرده بود که وثیقه موکلش از ۵۰۰ میلیون تومان به ۶۰ میلیون تومان کاهش یافته و او آزاد خواهد شد.

اعتراض علنی به حجاب اجباری از دی‌ماه و با انتشار فیلمی از اعتراض علنی یک زن جوان به حجاب اجباری در خیابان انقلاب آغاز شد. نام این زن معترض «ویدا موحد» اعلام شده است.

نرگس حسینی دومین دختری بود که بالای سکویی در خیابان انقلاب تهران به حجاب اجباری معترض شد
نرگس حسینی دومین دختری بود که بالای سکویی در خیابان انقلاب تهران به حجاب اجباری معترض شد

چندی بعد، نرگس حسینی روی همان بلندی رفت و روسری خود را به چوبی آویزان کرد و آن را تکان داد.

در همین حال عکس‌های و فیلم‌های دیگری از اعتراض علنی به حجاب اجباری منتشر شد و پلیس تهران نیز روز ۱۲ بهمن از بازداشت ۲۹ نفر که در اعتراض به حجاب اجباری روسری‌های خود را در خیابان‌ها برداشته‌اند، خبر داد.

روز پنج‌شنبه ۲۶ بهمن‌ماه، نیز فیلمی کوتاه و عکس‌هایی از بازداشت یک معترض به حجاب اجباری منتشر شد. در این فیلم نظر می‌رسد که مأموران پلیس این دختر جوان معترض را از روی پست برق به پایین می‌کشند.

پس از آن در شبکه‌های اجتماعی این زن معترض با نام اعظم جنگروی معرفی شد و تصویری از آخرین نوشته او در اینستاگرام نشان می‌دهد که او فعالیت سیاسی خود را از مجمع زنان اصلاح‌طلب و حزب کارگزاران آغاز کرده اما از این روند خسته شده و تأکید می‌کند که «دیگر شعار بس است».

او تصریح کرده بود که حرکت او «به هیچ سازمان یا گروه یا فردی چه در داخل و چه در خارج از ایران مربوط نمی‌شود» و این کار را «برای مقابله با حجاب اجباری» انجام داده است.

در واکنش به نحوه بازداشت خانم جنگروی، ناهید خدا کرمی عضو شورای شهر تهران، در توئیتر خود نوشت: «از دیدن فیلم امروز خیابان انقلاب دلم گرفت؟ چرا اعظم‌ها این شیوه اعتراض را انتخاب کرده‌اند؟ چگونه آن مأمور به خود اجازه داد با یک دختر جوان به بهانه عدم رعایت حجاب اینگونه برخورد کند؟ کدام گناهش بیشتر است؟ موهای اعظم جنگروی یا دست‌های آن مرد؟».

او در توئیت دیگری نیز تأکید کرد که «کمترین حقی که می‌شود برای یک زن قائل شد انتخاب نوع حجاب است. نسل امروز را باور کنیم و تا دیر نشده اداره امورشان را بخودشان بسپاریم».

پیش از این نیز برخی از نمایندگان مجلس، از جمله سهیلا جلودارزاده، نماینده مجلس، حرکت اعتراضی این زنان را نتیجه «تنگنای غیرلازم»، «فشارها» و «رفتار اشتباه» حکومت دانسته‌اند.

با این حال مقام‌های قوه قضائیه شدیداً به این اقدامات حمله کرده‌اند.

در این زمینه غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران، روز جمعه ۲۰ بهمن، بدون ذکر نام و جزئیات، خبر داده بود که پرونده یکی از معترضان به حجاب اجباری در هفته‌های گذشته، مشهور به «دختران خیابان انقلاب» به دادگاه ارسال شده‌است.

مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری اخیراً نتایج دو پژوهش را منتشر کرده که نشانگر افزایش آمار تعداد افرادی است که حجاب را امری اختیاری دانسته‌اند. روش این نظرسنجی و درصد اعلام‌شده از میزان این افزایش، البته به طور مستقل قابل تأیید نیست.

همچنین محمد مالجو، پژوهشگر و اقتصاددان نیز داده‌های حاصل از سومین «پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان» از سوی دفتر طرح‌های ملیِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۹۴ را بررسی کرده و نتیجه گرفته‌است که این داده‌ها «با صدای بلند می‌گویند اکثریت بزرگی از ایرانیان ساکن در داخل کشور با مطالبه دختران خیابان انقلاب موافقند».

به نوشته وب‌سایت «نقد اقتصاد سیاسی» در ایران، بر اساس این تحقیق که حاصل تحلیل داده‌های طرح پیمایش در ماه‌های شهریور و مهر سال ۹۴ بوده‌است، بیش از ۷۸ درصد موافق با حجاب اختیاری و نزدیک به ۲۲ درصد نیز موافق با حجاب اجباری‌اند.

آمارهای اعلام‌شده در این نظرسنجی‌ها از طریق نهادهای مستقل قابل رد یا تأیید نیست.

با استفاده از گزارش‌های امتدادنیوز و رادیو فردا، و حساب‌های فعالان مدنی در شبکه‌های احتماعی؛ ا.م./م.ا.
XS
SM
MD
LG