لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۰

حمایت آمریکا از معترضان به حجاب اجباری در ایران


هدر نائرت، سخنگوی وزرات امور خارجه آمریکا
هدر نائرت، سخنگوی وزرات امور خارجه آمریکا

هدر نائرت، سخنگوی وزرات امور خارجه آمریکا روز جمعه ۱۳ بهمن در بیانیه ای تاکید کرده است که ایالات متحده از اعتراض مردم ایران علیه حجاب اجباری حمایت می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه خود تصریح کرده است: «ایالات متحده از زنان و مردانی که علیه حجاب اجباری اعتراض می کنند، حمایت می کند.»

چند روز پس از انتشار گزارش‌ها درباره بازداشت و آزادی یکی از معترضان به حجاب اجباری مشهور به «دختر خیابان انقلاب»، تصاویر و گزارش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی از اعتراض علنی دختران دیگری به حجاب اجباری منتشر شده است. طی روزهای اخیر این شیوه از اعتراض علنی دختران و زنان ابعاد گسترده تری پیدا کرده است.

هدر نائرت در بیانیه خود تاکید کرده است که آمریکا «بازداشت های گزارش شده ۲۹ نفر را بخاطر بکاربردن حقوق بشر و آزادی های اساسی شان از طریق ایستادگی علیه حجاب اجباری» محکوم می کند.

پلیس تهران روز گذشته اعلام کرد، ۲۹ نفر را که در اعتراض به حجاب اجباری روسری‌های خود را در خیابان‌های پایتخت برداشته‌اند، بازداشت کرده است. پلیس گفته که بازداشت‌شدگان در ارتباط با کمپین «چهارشنبه‌های سفید» بودند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرده است: « ایالات متحده در حمایت خود از حقوق آزادی ادیان، آزادی بیان، و تجمعات مسالمت آمیز ثابت قدم است. مردم باید در انتخاب لباسی که می پوشند آزاد باشند و اعمال دینی خود را آنگونه که مایل هستند، بجا آورند. گرفتن این انتخاب از افراد، استقلال و منزلت آنها را تضعیف می کند.»

در حالی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از معترضان به حجاب اجباری در ایران حمایت کرده است که این اقدام زنان و دختران واکنش های متفاوتی در بین مقام های جمهوری اسلامی در پی داشته است.

محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران اقدام اعتراضی زنان و دختران در برداشتن حجاب را «امری جزئی و غیرقابل توجه»، «بچه‌گانه» و از روی «نادانی» خوانده است.

دادستان کل ایران گفته است، «به نظرم کسانی که این کار را انجام داده‌اند بیشتر از روی نادانی و تحریک احساسات بوده‌ که ممکن است القائاتی از خارج کشور نیز داشته باشند.»

بر اساس تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، «زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا از ۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد».

سهیلا جلودارزاده، ‌نماینده مجلس شورای اسلامی، اقدام «دختران خیابان انقلاب» را نتیجه «تنگنای غیرلازم»، «فشارها»‌ و «رفتار اشتباه» حکومت دانسته است.

خانم جلودارزاده گفته است «زمانی برای زنان محدودیت قائل می‌‌شدیم و آنها را زیر تنگنای غیرلازم قرار می‌دادیم. همین مسئله موجب شد تا این فشارها طغیان ایجاد کند و دختران خیابان انقلاب روسری‌های‌شان را سر چوب بگذارند».

با استفاده از وب سایت وزارت امور خارجه آمریکا و گزارش رادیو فردا؛ خ.ک/ت.ت
XS
SM
MD
LG