لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۸

تجمع اعتراضی معلمان در شماری از شهرهای ایران برگزار شد


در اراک، علاوه بر معلمان، شماری از والدین دانش‌آموزان نیز با فرزندان خود در تجمع شرکت کردند
در اراک، علاوه بر معلمان، شماری از والدین دانش‌آموزان نیز با فرزندان خود در تجمع شرکت کردند

تجمع سراسری معلمان ایران با فراخوان قبلی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت در برخی از شهرهای ایران برگزار شد.

بر اساس تصاویر منتشر شده در کانال تلگرامی این شورا، معلمان و فرهنگیان در شهرهای کرمانشاه، اراک، شوش، اهواز، تربت حیدریه، همدان، سنندج، اسلام‌آباد غرب، قزوین،‌ اصفهان و هرسین کرمانشاه مقابل اداره مرکزی آموزش و پرورش این شهرستان‌ها تجمع اعتراضی برگزار کردند.

این کانال تصاویر منتشر شده را با عنوان «عصیان در من زبانه می‌کشد»، به اشتراک گذاشته است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در بیانیه‌ای که هفته گذشته «پیرامون بزرگداشت مقام معلم» منتشر کرد، از معلمان و فرهنگیان ایران خواست روز سه‌شنبه، ۱۹ اردیبهشت همزمان با زادروز جبار باغچه‌بان، بنیان‌گذار تئاتر کودکان و آموزش ناشنوایان، مقابل مجلس و ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌های مختلف دست به تجمع بزنند.

در متنی که صبح سه‌شنبه، ۱۹ اردیبهشت با عنوان «قطعنامه پایانی» تجمع سراسری معلمان منتشر شده، این شورا خواستار «اجرای دقیق قانون مدیریت خدمات کشوری برای افراد شاغل و بازنشسته، اجرای رتبه‌بندی معلمان مطابق مصوبه اولیه، بازگشت به اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی، تامین آموزش با کیفیت و امنیت مدارس به‌ویژه برای دختران دانش‌آموز و آزادی بی‌قید و شرط همه فعالین در بند» شده است.

بر اساس اخبار رسیده تجمعات در برخی از شهرها بدون مشکل برگزار شده، اما در سنندج نیروی انتظامی تلاش کرده از ادامه تجمع و راهپیمایی معترضان جلوگیری کند.

در ویدئوهای منتشر شده دیده می‌شود که ماموران نیروی انتظامی با معلمان درگیر شده و صدایی به گوش می‌‌رسد که خطاب به ماموران می‌گوید: «نزن آقا، نزن.»

در تصاویری که از تجمع معلمان در برابر اداره آموزش و پرورش استان مرکزی در اراک منتشر شده، دیده می‌شود که والدین دانش‌آموزان نیز با فرزندان خود در تجمع شرکت کرده‌اند.

در این تجمع یکی از فرهنگیان شعری را در ستایش معلمان معترض قرائت کرد، در بخشی از این شعر خطاب به معلمان زندانی گفته می‌شود: «بگذار بدخواهانت تو را در بند بکشند، با بلندای اندیشه‌ات چه می‌کنند.»

در ویدئو تجمع فرهنگیان در همدان نیز فردی در حال سخنرانی خطاب به رضا مراد صحرایی، سرپرست وزارت آموزش و ‌پرورش می‌گوید: «می‌گویند از تنبل کاری بخواه، تا صبح پندت خواهد داد. ما پند زیاد شنیده‌ایم آقای سرپرست.»

همچنین در ویدئو تجمع سنندج معلمان و فرهنگیان با راهپیمایی در خیابان شعار «ژن، ژیان، ئازادی» و «معلم زندانی، آزاد باید گردد» سر می‌دهند.

پیش از این دست‌کم ۱۵ نهاد و تشکل داخلی از جمله شورای بازنشستگان ایران و دانشجویان دانشگاه‌های فردوسی مشهد، دانشگاه صنعتی و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با صدور بیانیه‌هایی از فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان برای تجمع در برابر مجلس و ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌های مختلف اعلام حمایت کرده بودند.

شب گذشته نیز با اعلام شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی و فعالین مدنی در یک طوفان توئیتری با هشتگ «مدرسه پادگان نیست»، به «اوضاع اسفناک نظام آموزشی، سرکوب سیستماتیک دانش‌آموزان، معلمان و والدین و در حمایت از اعتراض معلمان» اعتراض کرده و از تجمع روز سه‌شنبه معلمان حمایت کردند.

فشارها بر معلمان شامل احضار، بازداشت و اجرای احکام زندان از پیش صادر شده از آغازین روزهای سال ۱۴۰۲ و در پی تجمع‌های اعتراضی اسفند ماه معلمان در اعتراض به حملات سریالی به مدارس و مسموم‌سازی دانش‌آموزان دختر و همچنین تجمع‌های اعتراض به «ناتوانی دولت در پرداخت حقوق و معوقات معلمان» اوج گرفته است.

در همین زمینه محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان (تهران) روز شانزدهم فروردین ماه ۱۴۰۲، کمتر از دو ماه پس از آزادی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

این در حالی است که شماری از فعالان حقوق فرهنگیان چون اسماعیل عبدی، هاشم خواستار، رسول بداقی، جعفر ابراهیمی و مهدی فتحی مدت‌هاست که زندانی شده‌اند و شماری نیز در ماه‌های گذشته بازداشت شده‌اند.

با استفاده از گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا؛ پ.م/ب.ب
XS
SM
MD
LG