لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۴

حمایت دست‌کم ۱۵ تشکل داخلی از فراخوان برگزاری تجمع شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان


از اعتراضات پیشین سراسری معلمان در ایران
از اعتراضات پیشین سراسری معلمان در ایران

چندین نهاد و تشکل داخلی با انتشار بیانیه‌های جداگانه از فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان برای تجمع روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت حمایت کردند.

دستکم ۱۵ نهاد و تشکل داخلی از جمله شورای بازنشستگان ایران و دانشجویان دانشگاه‌های فردوسی مشهد، دانشگاه صنعتی و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با صدور بیانیه‌هایی از فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان برای تجمع در برابر مجلس و ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌های مختلف اعلام حمایت کردند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در بیانیه‌ای که هفته گذشته «پیرامون بزرگداشت مقام معلم» منتشر کرد، از معلمان و فرهنگیان ایران خواست در روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت همزمان با زادروز جبار باغچه‌بان، بنیان‌گذار تئاتر کودکان و آموزش ناشنوایان دست به تجمع بزنند.

قرار است این تجمعات در اعتراض به «حذف عملی اصل ۳۰ قانون اساسی، تشدید القائات ایدئولوژیک در کتاب‌های درسی، درست اجرا نشدن قانون رتبه‌بندی و تبدیل آن از یک عامل تشویق معلمان به ابزاری برای مطیع کردن آنان، انتظار بیش از یک دهه برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، ایجاد ناامنی روانی و تهدید سلامت جسمی دانش‌آموزان به ویژه دختران دانش‌آموز و...» برگزار شود.

در همین زمینه روز ۱۷ اردیبهشت ۱۱ تشکل و گروه دانشجویی از سراسر کشور با انتشار بیانیه‌ای از این فراخوان حمایت کردند.

در این بیانیه با اشاره به فشارهای امنیتی که در چند هفته گذشته بر فعالین حقوق معلمان وارد شده آمده است: «این اصرار بر حق‌خواهی از طرف معلمان، برای همه انسان‌های آزاده‌ای که امروز در حال مبارزه علیه وضعیت حاکم بر کشور هستند، نویدبخش است.»

برخی از دانشجویان، فعالان دانشجویی و تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی اصفهان، تربیت مدرس، دانشگاه اصفهان، دانشگاه آزاد خوراسگان، دانشگاه آزاد تهران شمال، دانشگاه آزاد سنندج و دانشگاه جندی‌شاپور از امضا کنندگان این بیانیه هستند.

دانشجویان در این بیانیه خاطرنشان کرده‌اند که این فراخوان «گامی دیگر در انقلاب زن، زندگی، آزادی» است و باید «همه‌ جانبه» از این فراخوان حمایت شود.

شورای بازنشستگان ایران نیز همزمان با دانشجویان در بیانیه‌ای به «وضعیت بد معیشتی معلمان» اشاره و عنوان کرد که «در اعتراض به حملات شیمیایی در مدارس دخترانه، تهدید و بازداشت و حبس معلمان شاغل و بازنشسته، ترور معلم مبارز حسین مهدی‌پور و تعرض به حریم خصوصی خانواده‌ها در دیدارهای جمعی و حمایتی‌» از این فراخوان حمایت خواهد کرد.

یک روز پیش از انتشار این بیانیه دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد نیز در بیانیه‌ای جداگانه از این فراخوان حمایت کردند.

دو تشکل «دانش‌آموزان انقلابی» تهران و بوشهر نیز با اشاره به اینکه معلمان «الگوی مبارزه مستمر و متشکل و سازمان‌یابی در اعتراض به وضع موجود» هستن، عنوان کردند که در کنار معلمان خود می‌ایستند.

شب گذشته نیز با اعلام شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی و فعالین مدنی در یک طوفان توئیتری با هشتگ «مدرسه پادگان نیست»، به «اوضاع اسفناک نظام آموزشی، سرکوب سیستماتیک دانش‌آموزان، معلمان و والدین و در حمایت از اعتراض معلمان» اعتراض کردند.

در همین زمینه آتنا دائمی، فعال مدنی و زندانی سیاسی سابق در توئیتر خود نوشت: «با وجود جمهوری اسلامی معلم در زندان ا‌ست، کارگر زندانی‌ست، دادخواه زندانی‌ست، فعال سیاسی، مدنی و عقیدتی زندانی‌ست، هنرمند زندانی‌ست، ورزشکار زندانی‌ست، دانش آموز زندانی‌ست. البته همه این‌ها اگر کشته نشوند، زندانی می‌شوند.»

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان صبح امروز نیز با انتشار «قطعنامه پایانی فراخوان» اعلام کرده که با وجود اینکه رفتار جمهوری اسلامی «امید به رخ دادن کمترین تغییر مثبت را از بین برده»، اما این شورا «همچنان پیگیر مطالبات انباشته معلمان، شاغل و بازنشسته و حقوق دانش‌آموزان به همه روش‌های ممکن و مدنی همچون گذشته» است.

فشارها بر معلمان شامل احضار، بازداشت و اجرای احکام زندان از پیش صادر شده از آغازین روزهای سال ۱۴۰۲ و در پی تجمع‌های اعتراضی اسفند ماه معلمان در اعتراض به حملات سریالی به مدارس و مسموم‌سازی دانش‌آموزان دختر و همچنین تجمع‌های اعتراض به «ناتوانی دولت در پرداخت حقوق و معوقات معلمان» اوج گرفته است.

در همین زمینه محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان (تهران) روز شانزدهم فروردین ماه ۱۴۰۲، کمتر از دو ماه پس از آزادی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

این در حالی است که شماری از فعالان حقوق فرهنگیان چون اسماعیل عبدی، هاشم خواستار، رسول بداقی، جعفر ابراهیمی و مهدی فتحی مدت‌هاست که زندانی شده‌اند و شماری نیز در ماه‌های گذشته بازداشت شده‌اند.

با استفاده از بیانیه‌های شورای بازنشستگان ایران، تشکل‌های دانش‌آموزان انقلابی و دانشجویی و رادیو فردا؛ پ.م/ب.ب
XS
SM
MD
LG