لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۴

ولادیمیر پوتین برای دور بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه نامزد می­‌شود


حضور ولادیمیر پوتین در کارخانه «گاز» و اعلام حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه.
حضور ولادیمیر پوتین در کارخانه «گاز» و اعلام حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه.

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه روز چهارشنبه ۱۵ آذر اعلام کرد در دور بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری که حدود چهار ماه دیگر برگزار می­‌شود، کاندیدا خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در صورت پیروزی آقای پوتین در دور دوم و تداوم حضور برای شش سال دیگر و تا ۲۰۲۴، وی طولانی­‌ترین حاکم تاریخ روسیه پس از ژوزف استالین خواهد بود.

آقای پوتین برای اعلام حضور خود در انتخابات، شهر «نیژنی نووگرود» و کارخانه اتومبیل‌سازی «گاز» را انتخاب و در جمع هوادارانش سخنرانی کرد.

رییس‌جمهوری روسیه گفت: «من از این زمان و مکان، جایی بهتر برای اعلام حضور خود نمی‌توانستم پیدا کنم». او سپس در ادامه تشویق هواداران خود افزود: «از حمایت شما سپاسگزارم و اعلام می­‌کنم که در انتخابات ریاست‌جمهوری حضور خواهم داشت».

ولادیمیر پوتین از سال ۲۰۰۰ در روسیه قدرت را در دست دارد. او پیش از این دو دوره به عنوان ریاست‌جمهوری در قدرت بوده است. پس از آن و به دلیل محدودیت حضور پس از دو دوره، حامی نزدیک خود دمیتری مدودف را در انتخابات ریاست‌جمهوری مورد حمایت قرار و خود به عنوان نخست‌وزیر انتخاب شد.

مدودف در زمانی که رییس‌جمهوری روسیه بود، دوران ریاست‌جمهوری را از چهار سال به شش سال افزایش داد. پس از یک دوره حضور در ریاست‌جمهوری، آقای مدودف کنار رفت و بار دیگر در سال ۲۰۱۲، ولادیمیر پوتین ریاست‌جمهوری را در اختیار گرفت. دمیتری مدودف در حال حاضر نخست‌وزیر روسیه است.

در روزهای اخیر نشانه­‌هایی از تردید در مورد حضور آقای پوتین در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده روسیه مطرح شده بود که کارشناسان سیاسی، آن را مانور سیاسی کرملین عنوان کردند.

به گزارش آسوشیتدپرس، کرمیلن از بی­‌علاقگی رای­‌دهندگان در روسیه نگران بود. در نتیجه تاخیر در اعلام حضور در انتخابات از سوی پوتین، باعث شد جامعه روسیه نسبت به آینده انتخابات علاقه نشان دهد.

این گزارش حاکی است که درصد محبوبیت آقای پوتین در میان مردم روسیه نزدیک به ۸۰ درصد است و همین باعث می­‌شود او اطمینان پیدا کند که در انتخابات ریاست‌جمهوری و به راحتی و در دور اول، پیروز شود. طبقه کارگر و کارمندان دولت، هسته‌های اصلی طرفداران و حامیان آقای پوتین را تشکیل می­‌دهند.

آقای پوتین در جمع کارگران کارخانه اتومبیل­‌سازی گفت: «از خدمات شما، برخورد شما در قبال کارتان، کارخانه، شهر و کشورتان سپاسگزارم. من اطمینان دارم همه در کنار هم پیروز خواهیم بود».

پس از اعلام خبر حضور آقای پوتین در انتخابات ریاست‌جمهوری، شماری از مقامات رسمی و قانون­گذاران روسیه به آن واکنش نشان دادند.

ویاچلسلاو ولودین، رییس مجلس سفلی در روسیه، گفت: «این تصمیم، باعث می‌شود ما نسبت به فردا اطمینان حاصل کنیم. این تصمیم قابل انتظار بود ولی ما کمی به نگرانی افتاده بودیم».

مجلس علیا قرار است در ماه جاری، مراحل شروع رسمی انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کند.

از میان دیگر کاندیداها، گنادی زیگنایف از حزب کمونیست، ولادیمیر ژیرینوفسکی ملی­‌گرای افراطی و گریگوری یاولینسکی رهبر لیبرال، پیش از این حضور خود را در انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرده­ بودند.

انتظار می­‌رود کسنیا سوبچاک، ستاره تلویزیونی و دختر آناتولی سوبچاک، شهردار سابق سنت پترزبورگ و رییس سابق پوتین در سال­‌های ۱۹۹۰، به جمع کاندیداهای ریاست‌جمهوری روسیه اضافه شود.

جدی­ترین رقیب برای آقای پوتین، «آلکسی ناوالنی» است که قصد دارد در انتخابات ریاست‌جمهوری حاضر شود ولی به لحاظ سوءسابقه ای که دارد و خود می­‌گوید آن را تحت تاثیر اهداف سیاسی برای او درست کرده­‌اند، اجازه شرکت در انتخابات به لحاظ رسمی را ندارد.

جمعیت هوادار آقای ناوالنی اقدامات سیاسی و راهپیمایی‌هایی را در سراسر روسیه به راه انداخته‌اند تا بر کرملین فشار بیاورند که اجازه حضور در انتخابات را به آقای ناوالنی بدهد.

XS
SM
MD
LG