لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۱

روسیه درخواست آمریکا برای قطع رابطه با کره شمالی را رد کرد


سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه

روسیه با رد درخواست آمریکا برای قطع رابطه با کره شمالی به دلیل آزمایش موشکی جدید این کشور، واشینگتن را متهم کرد که کره شمالی را «تحریک» می‌کند.

خبرگزاری فرانسه روز پنج‌شنبه (نهم آذر) این خبر را گزارش کرده‌است.

بدنبال تازه‌ترین آزمایش موشکی کره شمالی که مقام‌های این کشور مدعی هستند می‌توانند با آن آمریکا را نیز هدف قرار دهند، ایالات متحده از همه کشورهای جهان خواست روابط دیپلماتیک و تجاری خود را با پیونگ‌یانگ قطع کنند.

در واکنش به این درخواست، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در بلاورس در جمع خبرنگاران با این درخواست آمریکا مخالفت کرد و آن را «منفی» خواند.

آقای لاوروف با تکرار سخنان اخیر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، همچنین افزوده که مسکو بارها گفته‌است افزایش فشارها از طریق تحریم‌ها کارایی خود را از دست داده‌است.

وی آمریکا را به تلاش برای تحریک دولت کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی متهم کرده و گفته که آمریکایی‌ها باید در مورد اهداف خود نسبت به کره شمالی توضیح دهند و اگر قصد نابودی این کشور منزوی را دارند، رهبران این کشور این موضوع را به‌طور مستقیم اعلام کنند.

این دیپلمات ارشد روس به صراحت اضافه کرد که به نظر او موضع‌گیری‌های اخیر مقام‌های ایالات متحده با هدف تحریک کیم جونگ اون برای انجام اقدامات افراطی اتخاذ شده‌است.

وی به‌طور مثال به برنامه آمریکا برای برگزاری یک مانور هوایی بزرگ با کره جنوبی در ماه دسامبر اشاره کرد و از واشینگتن خواست به جای این نوع اقدامات «تحریک‌آمیز» ، رو به مذاکره بیاورد.

به دنبال آزمایش موشکی تازه کره شمالی، نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه هشتم آذرماه در نشست اضطراری شورای امنیت هشدار داد در صورت بروز جنگ احتمالی، حکومت کره شمالی کاملاً نابود خواهد شد.

به گزارش رویترز، سفیر آمریکا در سازمان ملل در سخنرانی خود در نشست اضطراری شورای امنیت افزوده‌است: «در صورتی که جنگ روی دهد، اشتباه نکنید، رژیم کره شمالی کاملاً نابود خواهد شد.»

کاخ کرملین نیز روز چهارشنبه هفته جاری، آزمایش موشکی جدید کره شمالی را واکنشی تحریک‌آمیز نامید و از طرفین ماجرا خواست آرامش خود را حفظ کنند.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل هم در نشست اضطراری شورای امنیت از کره شمالی خواسته آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای خود را متوقف کند.

وی همچنین از آمریکا و کره جنوبی نیز خواسته به دلیل وضعیت منطقه از برگزاری رزمایش مشترک در ماه دسامبر خودداری کنند.

به گزارش رویترز، موشک قاره‌پیمایی که کره شمالی روز چهارشنبه آزمایش کرد، به ارتفاع در حدود ۴۴۷۵ کیلومتری رسید و توانست در مدت ۵۳ دقیقه پرواز خود مسیری ۹۶۰ کیلومتری را طی کند.

دولت کره شمالی در بیانیه‌ای اعلام کرده این موشک، «به سرتاسر خاک ایالات متحده دسترسی دارد» و «قادر به حمل کلاهک هسته‌ای است».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در سفر خود به چین گفته بود که دیگر زمانی برای کنار آمدن با کره شمالی باقی نمانده‌است.

تنش لفظی بین رهبران آمریکا و کره شمالی در ماه‌های اخیر به‌شدت افزایش یافته‌است. پیشتر کره شمالی سفر آسیایی دونالد ترامپ را «جنگ‌طلبانه» خوانده و آن را عامل تسریع در برنامه اتمی پیونگ‌یانگ توصیف کرده بود.

XS
SM
MD
LG