لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۳

هشدار آمریکا: در صورت بروز جنگ احتمالی، رژیم کره شمالی کاملا نابود خواهد شد


نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد
نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد

به دنبال آزمایش موشکی تازه کره شمالی، نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه هشتم آذرماه در نشست اضطراری شورای امنیت هشدار داده است در صورت بروز جنگ احتمالی، حکومت کره شمالی کاملا نابود خواهد شد.

به گزارش رویترز، سفیر آمریکا در سازمان ملل در سخنرانی خود در نشست اضطراری روز چهارشنبه شورای امنیت تاکید کرده است: «در صورتی که جنگ روی دهد، اشتباه نکنید، رژیم کره شمالی کاملا نابود خواهد شد.»

دولت دونالد ترامپ از زمانی که کره شمالی آزمایش های موشکی و هسته ای خود را افزایش داده، همواره گفته است که برای حل این مناقشه همه گزینه ها از جمله گزینه نظامی را مد نظر خواهد داشت، اما ترجیح می دهد این بحران از طریق مسالمت آمیز حل و فصل شود.

نیکی تصریح کرده است که آمریکا از چین خواسته است که عرضه نفت به کره شمالی را متوقف کند.

در همین زمینه، دونالد ترامپ در توییت‌های روز چهارشنبه هشتم آذر خود گفت، وی با شی جین پینگ، همتای چینی‌اش، درباره آخرین آزمایش موشکی کره شمالی گفت‌وگو کرده است.

چین مهم ترین متحد کره شمالی محسوب می شود و علاوه بر مرزهای مشترک،کره شمالی مبادلات تجاری گسترده ای با چین دارد.

با این حال سفیر آمریکا در سامان ملل متحد در نشست شورای امنیت گفته است: ما هرگز به دنبال جنگ با کره شمالی نبوده ایم و امروز نیز به دنبال جنگ نیستیم. اگر جنگی روی دهد، دلیل آن اقدامات تهاجمی مانند آنچه که دیروز شاهد بودیم، خواهد بود.

نیکی هیلی از همه کشورهای جهان خواسته است تا روابط دیپلماتیک و تجاری خود را با کره شمالی قطع کنند.

به گزارش رویترز، موشکی قاره پیمایی که کره شمالی روز چهارشنبه آزمایش کرد، به ارتفاع جوی در حدود ۴۴۷۵ کیلومتری رسید و توانست در مدت ۵۳ دقیقه پرواز خود مسیری ۹۶۰ کیلومتری را طی کند.

دولت کره شمالی نیز روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، موشکی را آزمایش کرده،‌ «به سرتاسر خاک ایالات متحده دسترسی دارد» و «قادر به حمل کلاهک هسته‌ای است».

در نشست اضطراری شورای امنیت در روز چهارشنبه آخرین آزمایش موشک بالستیک کره شمالی مورد بررسی قرار می گیرد.

در همین حال گزارش حاکی است که جفری فلتمن،‌معاون امور سیاسی دبیرکل سازمان ملل نیز روز چهارشنبه با سفیر کره شمالی در سازمان ملل دیدار کرده و خواستار توقف «اقدامات بی ثبات کننده» پیونگ یانگ شده است.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل نیز در نشست اضطراری شورای امنیت از کره شمالی خواسته است که آزمایش های موشکی و هسته ای خود را متوقف کند. وی همچنین از آمریکا و کره جنوبی نیز خواسته است به دلیل وضعیت منطقه از برگزاری مانور نظامی مشترک در ماه دسامبر خودداری کنند.

XS
SM
MD
LG