لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۸

مکرون و پوتین تلفنی در مورد ایران گفت‌وگو کردند


گفت‌وگوی تلفنی امانوئل مکرون و ولادیمیر پوتین روز یک‌شنبه پیشاپیش نشست مشترک شورای فرانسه-روسیه در مورد مسائل امنیتی صورت گرفته‌است.
گفت‌وگوی تلفنی امانوئل مکرون و ولادیمیر پوتین روز یک‌شنبه پیشاپیش نشست مشترک شورای فرانسه-روسیه در مورد مسائل امنیتی صورت گرفته‌است.

روسای جمهوری فرانسه و روسیه، در مورد تنش‌های پیش‌آمده پیرامون مسائل مربوط به ایران و «برجام»، تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند.

گفت‌وگوی تلفنی امانوئل مکرون و ولادیمیر پوتین روز یک‌شنبه ۱۷ شهریور ماه پیشاپیش نشست مشترک شورای فرانسه-روسیه در مورد مسائل امنیتی صورت گرفته‌است.

این شورا روز دوشنبه تشکیل جلسه خواهد داد.

رهبران دو کشور در مورد اوکراین و تبادل زندانی بین این کشور و روسیه که اخیرا صورت گرفته نیز گفت‌وگو کرده‌اند.

به گفته دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه، پوتین و مکرون «ابراز امیدواری کرده‌اند که تمامی طرف‌ها در پی راهی برای کاهش تنش‌های پیش‌آمده در ارتباط با ایران، باشند».

کاخ کرملین روسیه نیز در بیانیه‌ای گفته است رهبران دو کشور «به‌طور مشخص و جزئی در مورد وضعیت پیش‌آمده پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک در توافق اتمی با ایران رایزنی کرده‌اند».

به گفته کرملین «ولادیمیر پوتین و امانوئل مکرون در مورد لزوم تقویت تلاش‌ها از سوی همه طرف‌ها برای حفظ برجام و نظارت کامل بر آن تبادل نظر کرده‌اند».

دولت دونالد ترامپ که منتقد و مخالف کارآمد بودن توافق اتمی صورت گرفته در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما است، سال پیش از «برجام» خارج شد و تحریم‌های شدیدی علیه ایران اعمال کرد.

تهران تا یک سال در تلاش بود تا راهی برای ادامه داد و ستد با خریداران اصلی نفت خود بیابد، و اروپا نیز اقداماتی در این مسیر انجام داد. با این حال این اقدامات نتیجه چندانی نداشتند و ایالات متحده نیز بارها در مورد اعمال دقیق تحریم‌ها علیه هرکه آن را نقض کند، هشدار داده‌است.

در نهایت ایران شروع به حرکت در مسیر کاهش تعهدات خود در برجام کرد. جزئیات سومین گام ایران در ۱۶ شهریور اعلام شد و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت جمهوری اسلامی گازدهی به سانتریفیوژهای نسل جدید را آغاز کرده است.

همزمان جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته است، به تازگی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام اطلاع داده که احتمال دارد تهران مواد و یا فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده داشته باشد.

از سوی دیگر مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، تاکید کرده‌است دونالد ترامپ همچنان آماده دیدار با همتای ایرانی‌ خود است و «رژیم انقلابی ایران» هرگز در دوران ترامپ به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، که تصمیم‌گیرنده نهایی در مورد سیاست‌های کلان حکومتی‌ست، تا کنون نشانه‌ای از تمایل به مذاکره بروز نداده‌است.

رویترز، تاس، اینترفکس/ت
XS
SM
MD
LG