لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۲

معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا: هر کسی از ایران نفت بخرد تحریم می‌شود


سیگال مَندلکر، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی
سیگال مَندلکر، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی

یک مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز بار دیگر هشدار داد هر کسی که از ایران نفت خریداری کند مشمول تحریم‌های آمریکا خواهد شد.

سیگال مَندلکر، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، روز یکشنبه ۱۷ شهریور تأکید کرد هر فرد یا نهادی که از ایران نفت بخرد یا با سپاه پاسداران معامله کند مشمول تحریم آمریکا خواهد شد.

بر اساس اطلاعاتی که شرکت ردیابی نفتکش‌ها، کپلر، چین، ترکیه و سوریه در ماه اوت از ایران نفت خریده‌اند، اما میزان کل نفت صادراتی ایران حدود ۱۶۰ هزار بشکه در روز بوده، در حالی که این رقم در دوران قبل از تحریم‌ها ۲.۵ میلیون بشکه بود.

آمارهای رسمی چین نشان می‌دهد که این کشور از ابتدای ماه مه تا پایان ژوئیه روزانه ۲۳۳ هزار بشکه نفت از ایران تحویل گرفته است. هنوز آمارهای ماه اوت منتشر نشده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز ۳۱ تیرماه با انتشار گزارشی در سایت رسمی خود از تحریم شرکت «ژوهی ژن رانگ» چین و خانم یومین لی، مدیر آن، به خاطر نقض محدودیت‌ها علیه صنعت نفت ایران خبر داد.

مشخص نیست که چین در قبال واردات نفت پولی به ایران پرداخت می‌کند یا خیر، اما ایران بر اساس قراردادهایی که با دو شرکت چینی «سی‌ان‌پی‌سی» و «ساینوپک» دارد، در ازای توسعه میادین نفتی خود در سال‌های گذشته توسط این شرکت‌ها، به جای پول نقد، نفت به آنها تحویل می‌دهد. بنابر گزارش‌ها، نفت ایران نیز به این شرکت‌ها تحویل می‌شود.

آمارهای ترکیه نشان می‌دهد که این کشور در ماه ژوئن نفتی از ایران نگرفته، اما آمار ماه‌های بعد هنوز منتشر نشده است.

هفته گذشته یک نفتکش یک میلیون بشکه‌ای ایران بار خود را در بندر طرطوس سوریه خالی کرد و دو نفتکش دیگر به همان ظرفیت منتظر تخلیه نفت هستند.

به غیر از این نفتکش‌ها، نفتکش «آدریان دریا ۱» نیز با محموله‌ ۲.۱ میلیون بشکه‌ای خود در نزدیکی بندر طرطوس لنگر انداخته است. اگر طی ماه جاری همه آنها نفت خود را تحویل سوریه دهند، صادرات ایران به سوریه در ماه سپتامبر به روزانه ۱۷۰ هزار بشکه خواهد رسید. ماه قبل این رقم ۳۳ هزار بشکه بود.

خانم مندلکر همچنین با اشاره به اینکه «به فشار علیه ایران ادامه می‌دهیم» گفت آمریکا هیچ معافیت دیگری به مشتریان نفت ایران نخواهد داد.

وی گفت صادرات نفت ایران تحت تحریم‌های آمریکا «به شدت سقوط کرده است».

رویترز می‌گوید ایران ۸۰ درصد بازار نفت خود را از دست داده است.

اخیرا فرانسه مذاکراتی با ایران بر سر برجام آغاز کرد و دو مقام ایرانی به رویترز گفته‌اند ایران خواهان معافیت آمریکا برای فروش حداقل ۷۰۰ هزار بشکه نفت است و گزینه ایده‌آل، معافیت برای صادرات ۱.۵ میلیون بشکه است. آمریکا این پیشنهاد را رد کرده است و می‌گوید سیاست فشار حداکثری ادامه خواهد یافت.

اخیرا آمریکا شبکه‌ای از شرکت‌ها و نفتکش‌های مرتبط با فروش نفت ایران در سنگاپور، هند، ایران، لبنان و سوریه را تحریم کرد.

منابع: رویترز، کپلر، گمرک چین، مرکز آمار ترکیه/ ف.ق/ ک.ر
XS
SM
MD
LG