لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۳

فرمانده سپاه می‌گوید هیچ‌کس با آمریکا مذاکره نمی‌کند


حسین سلامی گفته است ، مذاکره با آمریکا بازی در میدان دشمن و هدف اوست.
حسین سلامی گفته است ، مذاکره با آمریکا بازی در میدان دشمن و هدف اوست.

همزمان با اظهارات وزیر دفاع ایالات متحده در خصوص در خصوص احتمال مذاکره واشینگتن و تهران، حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران جمعه ۱۵ شهریور، گفت، مقام‌های جمهوری اسلامی با آمریکا مذاکره نمی‌کنند.

به گزارش ایسنا، حسین سلامی در جمع اعضای سپاه بوشهر گفته است:«هیچکس با آمریکا مذاکره نمی‌کند زیرا مذاکره، بازی در میدان دشمن و هدف اوست و هیچکس دشمن را در مسیر رسیدن به هدف یاری نمی‌کند.»

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، در همین روز در لندن گفته است، از برخی جهات به نظر می‌رسد که ایران دارد ذره‌ذره به نقطه‌ای نزدیک می‌شود که می‌توانیم مذاکره کنیم.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هم روز چهارشنبه احتمال دیدار با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در ماه جاری میلادی در نیویورک را ممکن دانست.

موضوع مذاکره بین ایران و آمریکا همزمان با گزارش‌ها در خصوص تلاش‌های دیپلماتیک فرانسه برای ترغیب ایران به انجام تعهدات هسته ایش مطرح می‌شود.

طبق این گزارش ها، فرانسه پیشنهاد کرده است، در مقابل ارائه یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری به تهران، ایران به اجرای تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای موسوم به برجام بازگردد. گفته می‌شود، این پیشنهاد منوط به موافقت آمریکا و صدور معافیت برای خریداران نفت از ایران است.

با این حال، دونالد ترامپ روز چهارشنبه در پاسخ به پرسشی در خصوص شرط ایران برای بازگشت آمریکا به برجام در مقابل آغاز مذاکرات رو در رو گفت، ایران خواهان لغو تحریم‌ها شده ولی چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد.

مذاکره با مقام‌های ایران

فرمانده سپاه همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود گفته است که رییس جمهور آمریکا « آرزو» دارد که مذاکره‌ای «چند دقیقه‌ای با یکی از مقامات جمهوری اسلامی ایران» داشته باشد.

پیش از این جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا گفته بود که تمایل دونالد ترامپ برای گفت‌وگو با حسن روحانی درباره برنامه هسته‌ای ایران «به معنای نرم شدن سیاست سختگیرانه واشینگتن علیه جمهوری اسلامی نیست».

وی اضافه کرده بود: «اگر شما به آنچه که پرزیدنت ترامپ درباره توافق هسته‌ای ایران گفته‌اند توجه کنید، که آن را بدترین توافق در تاریخ دیپلماسی آمریکا خوانده‌ است- دیدگاهی که از نظر من با واقعیات می‌خواند- ایشان قرار نیست دوباره همان اشتباه پرزیدنت اوباما را انجام دهند».

دونالد ترامپ نیز روز چهارشنبه با اشاره به این که ایران شاهد تورم بی سابقه در ۵۰ ساله اخیر است، گفت، مقام‌های ایران می‌خواهند مسایلشان را حل کنند و با یک مشکل بزرگ روبه رو هستند.

تنش بین ایران و آمریکا طی ماه‌های اخیر وارد مرحله تازه‌ای شده است. آمریکا اردیبهشت سال گذشته از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران خارج شد و تحریم‌ها علیه این کشور را بازگرداند.

ایالات متحده آمریکا که از زمان خروج از برجام، تحریم‌های شدیدی علیه ایران وضع کرده است، از طرف‌های اروپایی خواسته است تا مشوق اقتصادی در اختیار ایران قرار ندهند.

آمریکا که سیاست فشار حداکثری بر ایران را برای دستیابی به توافق تازه موشکی، هسته‌ای و تعریف نقش تهران در منطقه را دنبال می‌کند، می‌گوید، تا زمان تغییر رفتار ایران به فشارهای خود ادامه می‌دهد.

با استفاده از ایسنا و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG