لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۹

برجام یکی از محورهای مذاکرات مرکل، پوتین و مکرون


ولادیمیر پوتین، امانوئل مکرون و آنگلا مرکل (عکس آرشیو)
ولادیمیر پوتین، امانوئل مکرون و آنگلا مرکل (عکس آرشیو)

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان روز سه‌شنبه در یک نشست ویدئویی در خصوص مسائل مختلف بین المللی از جمله توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام گفت‌وگو کردند.

به گزارش رویترز، در این ویدئو کنفرانس رهبران روسیه، فرانسه و آلمان درباره مسائلی مانند کووید ۱۹، واکسن، اوکراین، لیبی و بازداشت الکسی ناوالنی، منتقد ولادیمیر پوتین گفت وگو کردند.

براساس بیانیه کاخ الیزه رهبران روسیه، فرانسه و آلمان توافق داشتند اقدامات هماهنگی برای مذاکره با ایران در راستای ترغیب این کشور اجرای «تعهدات» هسته‌ایش انجام دهند.

به رغم ابراز تمایل دولت جو بایدن برای گفت وگو با ایران جهت بازگشت این کشور به برجام، این موضوع تاکنون پیشرفتی نداشته است.

روز گذشته وب سایت آمریکایی «پولیتیکو» گزارش داد که واشینگتن برای غلبه بر بن‌بست ایجاد شده در مسیر مذاکرات با ایران، یک «پیشنهاد جدید» برای ارائه به تهران تنظیم کرده است.

شاهرخ ناظمی، مسئول دفتر اطلاع‌رسانی در دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، نیز در این باره گفته بود، بازگشت آمریکا به برجام نیازمند ارائه یک طرح مشخص است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز اول فروردین باردیگر تکرار کرد که آمریکا باید ابتدا تمامی تحریم‌ها علیه ایران را برداشته و تهران پس از راستی‌آزمایی، مذاکرات برای بازگشت آمریکا به برجام را بررسی خواهد کرد.

«آمادگی آمریکا»

رویترز روز سه‌شنبه به نقل از سه مقام غربی که نامشان فاش نشده، نوشت كه دولت بایدن و ایران از طریق طرف‌های اروپایی حاضر در برجام ، بریتانیا ، فرانسه و آلمان، به طور غیر مستقیم ارتباط برقرار كرده‌اند و آنها معتقدند كه ایران اکنون می‌خواهد درباره طرح گسترده‌تری برای بازگشت به برجام مذاكره كند.

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، هم به رویترز گفت: آنچه ما شنیده بودیم این بود که آنها (ایرانی‌ها) ابتدا به یک سری اقدامات مرحله به مرحله و گام به گام علاقه‌مند بودند و بنابراین ما در مورد یک سری اقدامات دوجانبه در حال تبادل نظر بودیم.

این مقام آمریکایی اضافه کرده است، اما ما الان به طور علنی و از طریق دیگر کانال می‌شنویم آنها ممکن است به شیوه گام‌ به گام علاقه‌ای نداشته باشند، بلکه به دنبال یک نقشه راه برای اجرای تعهدات کامل هستند.

مقام آمریکایی تاکید کرد، اگر این همان چیزی است که ایران می‌خواهد در مورد آن صحبت کند‌، ما خوشحال خواهیم شد که درباره آن صحبت کنیم.

رویترز با این حال می‌گوید مشخص نیست که این موضع ایران در قبال بازگشت به برجام باشد.

«پولیتیکو» روز گذشته نوشته بود که آمریکا به احتمال زیاد از ایران می‌خواهد در قبال لغو بخشی از تحریم‌های اقتصادی، از برخی گام‌هایی که در چارچوب کاهش تعهدات برجامی خود برداشته بازگردد و از جمله سانتریفیوژهای پیشرفته را به‌کار نگیرد و غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۲۰ درصدی را نیز متوقف کند.

اما روز سه شنبه شبکه پرس‌ تی‌وی، وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، به نقل از یک «مقام ارشد ایرانی» خبر داده است که تا زمانی که دولت آمریکا «همه تحریم‌ها» را لغو نکند، ایران غنی‌سازی ۲۰ درصدی را لغو نمی‌کند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران روز ۲۰ اسفند در جلسه هیئت دولت گفت: «برای بازگشت به تعهدات کل در برابر کل یا جزء در برابر جزء هم آماده‌ایم»، ولی ساعاتی بعد شبکه پرس‌ تی‌وی به نقل از یک «مقام امنیتی» نوشت: «تنها راه بازگشت ایران به تعهدات برجامی خود این است که واشینگتن تمامی تحریم‌ها را بردارد و اگر تحریم‌ها برداشته نشوند، ایران اقدامات بیشتری را در آینده نزدیک اتخاذ خواهد کرد که فراتر از تعهدات تهران ذیل توافق هسته‌ای است.»

با استفاده از رویترز و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG