لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۵

پوتین: همکاری روسیه، ایران و ترکیه در سوریه نتایج ملموسی داشته است


ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان در بندر «سوچی» درباره سوریه مذاکره کردند.
ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان در بندر «سوچی» درباره سوریه مذاکره کردند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، پس از دیدار با رجب طیب اردوغان، همتای ترک خود، گفته است،همکاری روسیه با ترکیه و ایران در سوریه نتایج ملموسی در سوریه به همراه داشته و شرایط را برای گفت وگوی های سیاسی با نظارت سازمان ملل متحد،فراهم کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، رهبران روسیه و ترکیه روز دوشنبه ۲۲ آبان ماه در بندر سوچی در ساحل دریای سیاه درخصوص گام های بعدی همکاری در سوریه مذاکره کرده اند.

رییس جمهوری روسیه مذاکرات روز دوشنبه خود با رجب طیب اردوغان را «بسیار سازنده» خوانده است.

آسوشیتدپرس می گوید، این ششمین گفت وگوی رهبران روسیه و ترکیه در یک سال اخیر درباره سوریه است.

ولادیمیر پوتین در نشست خبری پس از این مذاکرات گفته است: همکاری مشترک ما با ترکیه و ایران نتایج ملموسی داشته است.

رییس جمهوری روسیه اضافه کرده است: خشونت ها در سوریه کاهش یافته است و شرایط مناسبی برای پیشبرد گفت و گوهای سیاسی سوریه با نظارت سازمان ملل فراهم شده است.

طبق این گزارش رجب طیب اردوغان نیز در این کنفرانس خبری گفته است، «مناطق کاهش خشونت» در سوریه زمینه را برای توافق سیاسی در این کشور جنگ زده فراهم کرده است.

روسیه و ایران از حکومت بشار اسد در جنگ داخلی سوریه حمایت می کنند و در مقابل ترکیه از برخی از گروه های مخالف حکومت سوریه حمایت می کند.

با این حال حضور نظامی روسیه در سوریه در سال ۲۰۱۵ و سرنگون کردن یک هواپیمای روسی توسط ترکیه باعث شد دو کشور تا آستانه رویارویی نظامی بروند.

با این حال، روسیه و ترکیه به همراه ایران مذاکرات مشترکی را در خصوص سوریه طی یکسال اخیر انجام داده اند.

به دنبال یک رشته مذاکرات بین این سه کشور برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه در آستانه، پایتخت قزاقستان، در شهریور سال جاری مسکو، آنکار و تهران به توافقی برای ایجاد چهار منطقه کاهش تنش یا عاری از خشونت در نواحی مختلف سوریه دست یافتند.

در همین زمینه، کاخ کرملین ۲۰ آبان اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین، بر سر بیانیه مشترک درباره سوریه به توافق رسیده‌اند.

خبرگزاری روسی اینترفکس نیز گزارش داده بود که ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ بر اهمیت مناطق کاهش تنش در سوریه «به عنوان پیش‌شرط اصلی» یک راه حل سیاسی برای معضل سوریه تاکید کرده اند.

XS
SM
MD
LG