لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۰

پوتین: زیردریایی سانحه دیده با سوخت اتمی کار می‌کرد


پوتین می‌گوید، راکتور اتمی این زیر دریایی کاملا تحت کنترل است.
پوتین می‌گوید، راکتور اتمی این زیر دریایی کاملا تحت کنترل است.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه روز پنجشنبه ۱۳ تیر بالاخره برملا کرد که زیردریایی نظامی و محرمانه آن کشور که دچار حریقی مرگبار شد، اتمی بوده است. وزیر دفاع روسیه نیز به او تضمین داد که راکتور اتمی این زیردریایی نیز به نحو امنی حفظ شده و سالم است.

به گزارش خبرگزاری رویترز مقامات روس به پنهان نگاه داشتن جزییات این حادثه که در آن ۱۴ ملوان جان خود را از دست دادند، متهم شده اند. وزارت دفاع روسیه می گوید این زیردریایی هنگام تجسس در بستر دریا در مناطق قطب شمال دچار حریق شده است.

کندی دولت روسیه در انتشار جزییات این حادثه با پنهانکاری های اتحاد شوروی در مورد فاجعه نیروگاه هسته ای چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ و سایر سوانح مرگبار در زیردریایی های روسیه از جمله غرق شدن زیردریایی اتمی کورسک در سال ۲۰۰۰ مقایسه شده که در آن تمامی ۱۱۸ خدمه زیردریایی جان باختند.

روسیه می گوید آتش سوزی در این زیردریایی که از جمله تجهیزات نظامی محرمانه است روز دوشنبه روی داده ولی خبر آن روز سه شنبه اعلام شد.

تا روز پنجشنبه با وجود اصرارهای کشور همسایه، نروژ مقامات دولت روسیه رسما اعلام نکردند که یک زیردریایی اتمی بوده است.

ولادیمیر پوتین روز پنجشنبه در جلسه ای در کاخ کرملین با پرسش از سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه در مورد وضعیت راکتور این زیردریایی پس از وقوع آتش سوزی برملا کرد که اتمی بوده است.

براساس گزارش کرملین از مباحث این جلسه وزیر دفاع روسیه به آقای پوتین گفت:«راکتور هسته ای این شناور کاملا تحت کنترل است . خدمه شناور تمامی اقدامات لازم برای حفاظت از راکتور را انجام داده اند و این راکتور در وضعیت علمیاتی کامل است.»

به گفته سرگی شویگو آتش سوزی در بخش باطری های زیردریایی آغاز و سپس به سایر قسمت ها سرایت کرد.

وزیر دفاع روسیه در ادامه مکالمه با ولادیمیر پوتین گفت که این زیردریایی کاملا تعمیر خواهد شد. او افزود:«در حال حاضر مشغول بررسی مدت زمان و نحوه اجرای تعمیرات هستیم.»

هر چند کاخ کرملین این مکالمه را صبح پنجشنبه منتشر کرده ولی مشخص نیست گفتگوی رییس جمهور و وزیر دفاع روسیه در چه زمانی انجام شده است.

پر استراند، یکی از مسئولین اداره ایمنی هسته ای نروژ به خبرگزاری رویترز گفت:«به نظر می رسد که آنها خیلی سریع و در شرایط خیلی دشواری وضعیت را تحت کنترل درآورده اند و از قرار معلوم هیچ حادثه هسته ای که آنها را ملزم کند به ما گزارش بدهند روی نداده است. ولی در هر صورت ما ترجیح می دهیم که وقوع این حادثه به ما اطلاع داده می شد.»

یک مراسم نظامی برای یادبود ۱۴ خدمه که در این حادثه کشته شدند روز پنجشنبه در بندر کرونشتاد در نزدیکی سن پترزبورگ برگزار شد.

وزارت دفاع روسیه با انتشار عکس خدمه کشته شده در این حادثه از آنان به عنوان «میهن پرستان واقعی سرزمین مادری» ستایش کرد.

همزمان عکس دیگری از ادای احترام به آنها در شبکه های اجتماعی پخش شده که ظاهرا پلاکاردی است که روی دیوارهای یک تاسیسات نظامی نصب شده است. در این تصویر که رویترز نمی تواند سندیت آنرا تایید کند گفته می شود که این افراد در یک زیردریایی مخصوص تجسس در آب های عمیق با شناسه نظامی آ اس - 31 جان باخته اند.

با استفاده از گزارش رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG