لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۶

پوتین: شورشیان به ارتش بپیوندند یا به بلاروس بروند؛ هواپیمای حامل پریگوژین در بلاروس


ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه شامگاه دوشنبه پنجم تیر در نخستین اظهارات تلویزیونی خود پس از پایان «شورش مسلحانه» شبه نظامیان گروه واگنر، گفت سربازانی که در این شورش شرکت کردند می‌توانند به ارتش روسیه یا به خانواده‌های خود در روسیه بپیوندند یا به بلاروس بروند.

او هیچ اشاره مستقیم به یوگنی پریگوژین، فرمانده ۶۲ ساله گروه شورشیان واگنر نکرد، اما گفت که سازمان‌دهندگان شورش «به مردم روسیه خیانت کردند.»

رئیس‌جمهور روسیه همچنین از «اکثر» اعضای گروه شبه نظامی واگنر تشکر کرد که «نگذاشتند اوضاع بدتر شده و در کشور خونریزی شود».

ولادیمیر پوتین همچنین اظهارداشت که «این (شورش) اقدامی جنایتکارانه بود که با هدف تضعیف کشور صورت گرفت و این یک تهدید بزرگ برای ما بود.»

ولادیمیر پوتین در ادامه این اظهارات تلویزیونی خود «دشمنان روسیه» را در مقصر این «شورش مسلحانه» دانست و گفت که آنها «در محاسبات خود اشتباه کردند».

پس از این سخنرانی، به گزارش خبرگزاری دولتی روسیه، ریانووستی به نقل از کرملین، پوتین با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی هم تماس تلفنی داشت و ولیعهد عربستان از اقدامات پوتین برای پایان دادن به شورش واگنر اعلام پشتیبانی کرده است.

گروه مزدوران واگنر که تا پیش از این در جبهه روسیه با اوکراین می‌جنگیدند، بامداد شنبه با پیشروی در خاک روسیه شهر روستوف را تصرف کرد.

اما رئیس این گروه بامداد یکشنبه اعلام کرد که با میانجی‌گری رئیس جمهور بلاروس به این کشور می‌رود و نیروهای این گروه پیشروی به سمت مسکو را متوقف می‌کنند.

در همین زمینه٬ یوگنی پریگوژین، رئیس گروه خصوصی مزدوران واگنر، روز دوشنبه در یک پیام صوتی تازه از «شورش مسلحانه» خود دفاع کرد٬ ولی گفت که هدف او اعلام نارضایتی و اعتراض بود و نه سرنگونی حکومت.

رئیس گروه واگنر در این پیام تأکید کرد که نیروهای او در جریان پیشروی در خاک روسیه نشان دادند که ارتش روسیه به چگونه از سازماندهی‌ نیاز دارد و حمله به اوکراين بايد اين طور اجرا می‌شد.

پس از چند روز ناآگاهی از وضعیت و محل نگهداری یوگنی پریگوژین، روز سه‌شنبه سرانجام خبر رسید که هواپیمای جت او وارد بلاروس شده است.

همچنین خبر رسید که نیروهای واگنر تجهیزات خود را به وزارت دفاع روسیه تحویل داده‌اند و سازمان امنیت فدرال روسیه پرونده کیفری علیه گروه واگنر را در پیوند با این شورش ملغی کرده است.

خبرگزاری مستقل روسی ویورستاکا هم ادعا کرد که ساخت یک پادگان برای حداکثر ۸۰۰۰ سرباز واگنر در منطقه‌ای از بلاروس در حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال مرز با اوکراین در حال انجام است.

با استفاده از گزارش‌های آسوشیتدپرش، اکسیوس و رادیو فردا؛ ک.ر، س.ن، پ.پ/ ب.ب
XS
SM
MD
LG