لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۰

پوتین استقرار تسلیحات اتمی روسیه در بلاروس را تأیید کرد


ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه

رئیس‌جمهور روسیه استقرار سلاح‌های اتمی تاکتیکی این کشور در بلاروس را تأیید کرد.

ولادیمیر پوتین عصر جمعه ۲۶ خردادماه طی سخنرانی در یک فروم اقتصادی تصریح کرد ما قبلا اولین محموله این تسلیحات را در بلاروس مستقر کردیم و ارسال محموله‌های بعدی تا پایان تابستان یا پایان سال جاری انجام خواهد شد.

او همچنین با تأکید بر اینکه «فعلا نیازی به استفاده از تسلیحات اتمی نیست»، افزود این تسلیحات یک عنصر بازدارنده است تا همه کسانی که به فکر تحمیل شکست استراتژیک به ما هستند، از عواقب آن غافل نباشند.

تاکنون تنها گزارش‌هایی از مذاکرات میان بلاروس و روسیه بر سر ارسال تسلیحات اتمی تاکتیکی روسیه به این کشور منتشر شده بود و ماه گذشته نیز قرارداد ارسال این تسلیحات میان وزرای دفاع دو کشور امضا شد.

آقای پوتین اعلام نکرد این محموله‌ها چه زمانی به بلارس ارسال و در این کشور مستقر شده‌ است. او پیش از این گفته بود که این تسلیحات در ماه ژوئن در بلاروس مستقر خواهد شد.

با این حال الکساندر لوکاشنکو همتای بلاروسی او سه‌شنبه هفته گذشته اعلام کرد که این کشور در حال دریافت تسلیحات اتمی روسیه است که برخی از آنها «سه برابر قوی‌تر از بمب‌های اتمی هستند که آمریکا در سال ۱۹۴۵ ژاپن را هدف قرار داد».

برای اولین بار از زمان فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی، روسیه موشک‌های کوتاه‌برد حامل کلاهک هسته‌ای تاکتیکی را در خارج از مرزهای خود مستقر می‌کند.

ایالات متحده با انتقاد از تصمیم پوتین گفته است قصد تغییر موضع خود در قبال سلاح‌های هسته‌ای استراتژیک را ندارد و هیچ نشانه‌ای نیز مبنی بر آماده شدن روسیه برای استفاده از سلاح هسته‌ای دیده نمی‌شود.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و خبرگزاری فرانسه؛ د.خ/ب.ب
XS
SM
MD
LG